Gràcies a l’èxit de l’excel·lent pel·lícula ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’, de Salvador Simó, s’ha reeditat la novel·la gràfica en què es basa. El film, a l’igual que aquesta novel·la, ens parla de l’època en què Luis Buñuel preparava el rodatge de ‘Las Hurdes-Tierra sin pan’.

Fermín Solís

París, 1930. Salvador Dalí i Luis Buñuel són les principals figures del moviment surrealista, però el cineasta aragonès veu com se li tanquen totes les portes després de l’escàndol de l’estrena de ‘La edad de oro’, la seva pel·lícula anterior. El seu amic Ramón Acín compra un bitllet de loteria amb la promesa que, si guanya, li pagarà el documental que vol rodar sobre Las Hurdes, una de les regions més pobres d’Espanya. Acín guanyarà la loteria, i complirà la promesa.

Fermín Solís és un reconegut historietista i il·lustrador extremeny. A inicis dels 2000, va aconseguir fer-se un espai al panorama espanyol, amb obres com ‘Los días más largos’ o ‘El año que vimos nevar’. El 2008, va publicar per primera vegada la novel·la gràfica ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’, encarregada per la Junta d’Extremadura pels 25 anys de la mort del director aragonès i els 75 de l’estrena de ‘Las Hurdes – Tierra sin pan’. El 2010, va ser finalista del Premi Nacional de Còmic del Ministeri de Cultura. Ell, a més, també il·lustra cartells i portades de llibres, i col·labora a diaris i revistes.

Viatge a Las Hurdes

Amb pocs coneixements sobre el cineasta o l’època, Solís es va traslladar a la zona de Las Hurdes per documentar-se, va submergir-se en textos, pel·lícules i imatges per reconstruir els esdeveniments principals que es coneixen però també per poder reconstruir, amb la seva imaginació, els passatges més íntims o dels quals no se’n sabia res més. Així, ens trobem amb una barreja atractiva del Buñuel director conegut per tothom i el Luis més privat, que es trobava en un moment clau de la seva vida: amb el dilema entre fer art per l’art o servir-se’n com un mitjà per transformar la societat.

Reedició

Onze anys més tard de la publicació de la primera versió, l’editorial Reservoir Books va decidir reeditar l’obra. Ara, la historieta ha estat colorejada en la seva totalitat per l’autor, utilitzant la mateixa paleta escollida a la pel·lícula d’animació. A més, aquesta nova edició inclou contingut adicional d’allò més interessant: 24 pàgines de la primera versió en blanc i negre, apunts de l’autor sobre alguns dels passatges de la història i, finalment, esbossos d’algunes de les imatges més representatives.

Fermín Solís fa un retrat ben equilibrat de la realitat, sense exagerar el tremendisme o el poc desenvolupament de la gent, però alhora sense estalviar-se detalls ni fer-ne una versió estilitzada. Per la seva banda, l’humor i el surrealisme de les imatges enllacen molt bé amb el protagonista, una figura probablement massa gran, complexa i fins i tot contradictòria com per poder ser resumida en una sola obra. Una oportunitat perfecta per revisar la pel·lícula, que va guanyar el Goya i el premi europeu a millor cinta d’animació, i endinsar-se per partida doble en una figura imprescindible del cinema mundial a través de dues creacions diferents i complementàries.

L’univers cinèfil de ‘La cartellera’

Llibres, DVD i tot el material que ens ajuda a entendre les claus de l’univers cinèfil. Consulta tots els continguts

La Cartellera