Ell era un cineasta visionari i un dels directors de teatre i coreògrafs més influents. Ella era la millor ballarina de Broadway de tots els temps. El Bob era l’únic capaç de crear musicals a l’altura del talent de la Gwen, i la Gwen era l’única persona capaç de fer realitat les idees del Bob. Junts, van revolucionar la indústria de l’entreteniment nord-americà, però van pagar un preu molt alt.

 

Els fets reals

Segurament el nom de Bob Fosse resulti familiar a molta gent o, en tot cas, el d’algunes de les seves pel·lícules: ‘Cabaret’, ‘Comença l’espectacle’ o ‘Lenny’. El nom de Gwen Verdon és menys conegut a hores d’ara, encara que als anys cinquanta i seixanta potser era més famosa que el seu marit. 

Bob Fosse va néixer el 1927, Gwen Verdon el 1925. Es van conèixer el 1955 fent l’obra ‘Malditos Yanquis’ que ell dirigia. Fosse estava casat, però es va enamorar de Verdon i, al 1960, ja divorciat, es van casar. Van viure un amor tempestuós i ple de creativitat fins a la mort d’ell el 1987. Aquesta és la història que un biopic a l’ús ens explicaria, però la sèrie d’HBO no és un biopic gens convencional. 

Diverses trames

‘Fosse/Verdon’ és un musical en tota regla, on la música i les cançons fan avançar la història, viatjant del passat al present. Hi ha una línia central, la de la relació entre el Bob i la Gwen des que es coneixen fins a la mort de Fosse quan tenia 60 anys. Però aquesta línia es creua amb la dels records anteriors a la seva vida en comú i, el que és més important, amb els processos de creació de les pel·lícules i les obres que van fer junts.

Els noms al darrere i al davant de la càmera

La sèrie està basada en la biografia de Bob Fosse que va escriure Sam Wasson. Són vuit capítols dirigits quatre d’ells per Thomas Kail, un jove director guardonat amb diversos premis Tony per les seves obres musicals a Broadway. Entre els productors, trobem els noms de Nicole Fosse, la filla de Bob i Gwen, i els actors Sam Rockwell i Michelle Williams, autèntiques ànimes del projecte.

Tant Rockwell com Williams es fiquen amb determinació en la pell dels personatges. Ell com l’obsessiu fumador i geni de la coreografia amb els seus enormes defectes i mancances, el seu egoisme i la seva dependència. Ella, com la brillant i intel·ligent ballarina, capaç d’entendre el seu paper determinant en la vida del seu marit, especialment després de l’atac de cor que va estar a punt d’acabar amb la vida de Fosse al 1975.

Hi ha dos personatges femenins més que també són importants en aquesta història. Ann Reinking, que va ser l’última companya de Fosse i amiga de Verdon, ballarina i actriu interpretada per Margaret Qualley -filla d’Andie MacDowell-, que també apareix a ‘Érase una vez en… Hollywood’ de Tarantino, i Nicole Fosse, a la que donen vida Blake Baumgartner quan és petita i Juliet Brett en l’adolescència.

‘Fosse/Verdon’ és un musical, un melodrama, una història d’amor i una reivindicació feminista d’una dona poderosa sense, per això, deixar de reconèixer la importància creadora inqüestionable d’un home que fumava en excés i a qui li agradaven massa les noies, però que era capaç d’inventar coreografies i espectacles que estan en la memòria de tots, com ‘Dolça Charity’, ‘Chicago’, ‘Cabaret’ o ‘Comença l’espectacle’. I, això, és precisament aquesta sèrie, tot un espectacle.