Estrenat a la Berlinale del 2020, ‘El profesor de persa’ va ser un dels títols més destacats de la Seminci de Valladolid, on va guanyar el premi al millor muntatge, i del Festival de Sevilla, on va ser reconegut amb el Gran Premi del Públic.

L’argument

França, 1942. El Gilles és arrestat per soldats de les SS juntament amb altres jueus i enviat a un camp de concentració a Alemanya. Allà evita l’execució en jurar als guàrdies que no és jueu, sinó persa. Gràcies a aquesta estratagema, aconsegueix mantenir-se amb vida, però haurà d’ensenyar un idioma que no coneix a l’oficial del camp. 

L’actor argentí Nahuel Pérez Biscayart, protagonista de ‘120 pulsaciones por minuto’ i ‘Todos están muertos’, fa del Gilles un home d’una fragilitat enorme, sempre en el fil entre la por de ser descobert i la mala consciència de sobreviure en aquest horror gràcies a una mentida. Al seu costat, Lars Eidinger, a qui hem vist en films d’Olivier Assayas i, més recentment, a ‘Próxima’ o a la sèrie ‘Babylon Berlin’, fa del seu personatge un ésser menyspreable però empàtic.


Vadim Perelman

Nascut a Kíev i nacionalitzat canadenc, Vadim Perelman va començar la seva carrera el 2003 amb el film ‘Casa de arena y niebla’. Des del 2013, treballa principalment a Rússia, on ha dirigit populars sèries per a la televisió. ‘El profesor de persa’, coproducció entre Rússia, Alemanya i Bielorússia, està basat en el relat breu ‘La invención del lenguaje’, de Wolfgang Kohlhaase, un dels més prestigiosos escriptors i guionistes alemanys, a qui el Festival de Berlín va atorgar un Ós d’Or honorífic el 2010.

La crítica

Inspirat en fets reals, ‘El profesor de persa’ és un film sobre la memòria i la capacitat de sobreviure en un espai d’horror com és aquest terrible camp de treball a la frontera de França i Alemanya. Però també parla sobre l’amistat, la intel·ligència, la imaginació i la importància del llenguatge. És igual que l’idioma que ensenya el Gilles al Klaus sigui completament inventat. Aquest fals persa és la llengua en què tots dos s’entenen, la que crea un vincle entre ells molt més fort que qualsevol altra cosa.

Irregular en les seves trames paral·leles, poc arriscada en la seva posada en escena, el millor de la pel·lícula és la química entre els dos actors i la inesperada i insòlita invenció d’aquest estrany idioma. Història curiosa sobre el valor del llenguatge, aquest drama sobre el nazisme demostra que la Segona Guerra Mundial encara segueix donant molt de joc al cinema.

La Cartellera

Cada setmana totes les estrenes a les sales i les plataformes digitals a ‘La Cartellera’ per apropar-vos l’actualitat cinematogràfica de Barcelona.

La Cartellera