El guionista i director català Oriol Paulo adapta una novel·la de l’especialista del suspens Harlan Coben per signar una sèrie addictiva que es pot veure a Netflix.

L’argument

Una nit, el Mat va intentar detenir una baralla, i va acabar cometent un homicidi involuntari. Nou anys després, tracta de començar de zero amb la seva dona. Mentre la noia està de viatge de negocis, ell rep una trucada estremidora des del mòbil d’ella, i emprèn una carrera frenètica per intentar arribar al fons de l’assumpte. La seva innocència es posarà una altra vegada en dubte, ara per part d’una inspectora de policia que investiga un cas de suïcidi.

Harlan Coben

El nord-americà Harlan Coben és un dels escriptors més premiats i venuts del gènere negre i de misteri. Diverses novel·les seves han estat adaptades a la gran o la petita pantalla, com ‘No se lo digas a nadie’ o ‘Última oportunidad’. El 2018, va firmar un acord amb Netflix a partir del qual la plataforma adaptaria moltes de les seves obres i, de moment, ja han tirat endavant les sèries ‘No hables con extraños’, ‘Bosque adentro’ i, ara, ‘El inocente’.

Oriol Paulo

Oriol Paulo va debutar el 2012 amb la cinta criminal ‘El cos’. ‘Contratemps’ era un thriller amb tints judicials i ‘Durant la tempesta’, un drama de ciència-ficció amb nombroses subtrames. També ha dirigit la sèrie ‘Nit i dia’. Tot plegat el feia un candidat ideal per signar ‘El inocente’.

Paulo repeteix amb molts del seus intèrprets habituals, des de Mario Casas a Jose Coronado, Aura Garrido o Ana Wagener, i afegeix alguns noms com Alexandra Jiménez, Miki Esparbé o Gonzalo de Castro. Quan la parella del Mat, a qui dona cos Garrido, desapareix misteriosament, els esdeveniments comencen a precipitar-se en una successió d’accions inexplicables, estranyes i perilloses. 

La crítica

La sèrie hereta de la novel·la la manera com els personatges es presenten a si mateixos, amb una veu en off que ens serveix per entrar en la seva ment, interpel·lar l’espectador i, alhora, explicar detalls més en profunditat. Això també ens ajuda a viatjar al passat, a redescobrir fets des d’un altre punt de vista i, sobretot, a no perdre’ns en el laberint de pistes falses i carrers sense sortida que té la seva complexa estructura narrativa. 

‘El inocente’ té molts elements per atrapar fàcilment l’audiència, malgrat que no sigui precisament fàcil seguir-ne les diferents trames: salts temporals, MacGuffins, girs, misteris, revelacions amb comptagotes, secrets, personalitats ocultes… Com passa sovint a moltes sèries, li costa mantenir la intensitat de la intriga i, en alguns moments, decau l’interès, ja que es recrea massa explicant certes subtrames del passat. Però, després, sap recuperar el pols, gràcies també a un muntatge fluid que ajuda a exposar les nombroses històries amb efectivitat, i ja no ens deixa fins a l’últim segon.

Història sobre el pes del passat, la justícia, la venjança, les segones oportunitats, les màscares que ens posem o el costat fosc i amagat que tenen certes persones. Paulo sap moure’s bé per multitud de gèneres i, junt amb els coguionistes, sap encaixar bé totes les peces d’un trencaclosques violent i rocambolesc. En espera de la seva propera pel·lícula, amb ‘El inocente’, tenim una producció d’allò més juganera i entretinguda que, això sí, posarà a prova la vostra suspensió de la incredulitat.