S’estrena ‘La Unidad’, la nova sèrie original de Movistar+, basada en la feina desconeguda d’una unitat de la Policia Nacional que lluita contra el terrorisme gihadista. Està escrita per Alberto Marini i Amèlia Mora, dirigida per Dani de la Torre i protagonitzada per Nathalie Poza, Michel Noher, Marian Álvarez i Luis Zahera, entre d’altres. 

La detenció a Espanya del líder terrorista més buscat del món converteix el país en el principal objectiu terrorista. Ha començat un compte enrere sense que la població ho sàpiga i els membres de la unitat especial contra el terrorisme gihadista, liderats per la comissària Carla Torres, s’enfronten a la missió secreta de desarticular-la contrarellotge, mentre intenten resoldre els conflictes d’unes vides personals que el seu ofici, en part, els ha arrabassat.

Després del thriller ‘El desconocido’, del 2015, i ‘La sombra de la ley’, del 2018, considerada la primera pel·lícula de gàngsters del cinema espanyol, Dani de la Torre torna a la petita pantalla 10 anys més tard d’haver rodat la minisèrie ‘Mar libre’, una història d’amor i aventures ambientada al segle XVIII. El director gallec torna a fer tàndem amb Alberto Marini, productor de ‘REC’, director de ‘Summer camp’ i guionista de ‘Mientras duermes’ o ‘Extinction’, amb qui ja va col·laborar en el seu debut en el llargmetratge. Tots dos són els creadors d’aquesta sèrie que es va poder tirar endavant gràcies a un procés de documentació molt exhaustiu que va durar dos anys. Entrar en contacte amb una unitat real va ser decisiu per desenvolupar les trames policials, descriure les dinàmiques i crear els personatges.

La sèrie narra de manera realista la vida de cadascun dels integrants d’aquesta unitat, la seva feina i com s’enfronten a l’amenaça del terrorisme gihadista. Com reflecteix el títol, el treball en equip és fonamental.

Durant sis capítols de 50 minuts, es va desplegant un entramat complex, en què es barreja el terrorisme, la gihad, els serveis d’intel·ligència nacionals i internacionals, les armes, el narcotràfic, amb tot tipus d’interessos, enfrontaments, responsabilitats, aliances, conspiracions, espionatge, secrets, infiltrats, tortures, dobles vides i dobles morals. L’objectiu: ser el més fidel possible a la realitat, generar intriga i tensió i tenir un grup de personatges amb entitat i conflictes professionals, però també personals.

‘La Unidad’ és una producció ambiciosa que inclou localitzacions de tot el món. De Galícia, Madrid, Girona, Melilla fins a Tànger, Tolosa, Lagos, Makoko o Raqqa, fet que ha requerit un equip tècnic molt nombrós i haver de rodar en espanyol, anglès, francès i en tres tipus d’àrab diferents, el clàssic, el sirià i el marroquí. 

La sèrie s’estrena en un moment en què estem en plena pandèmia i sembla que l’amenaça terrorista hagi quedat relegada en un segon pla. Ara mateix, el perill més greu és la covid-19, però el terrorisme gihadista segueix més present que mai.

‘La Unidad’ beu directament de sèries com ‘Homeland’, ‘Jack Ryan’, ‘Bodyguard’, ‘Oficina de infiltrados’ o ‘Fauda’. En l’àmbit visual, l’estil immersiu s’acosta més als films de Kathryn Bigelow o Paul Greengrass. Equilibra bé la part de thriller, enèrgic i trepidant, amb escenes d’acció força espectaculars i que van centrant l’atenció cap a les claus de la investigació, sense desmerèixer la psicologia dels personatges i la dificultat de fer una feina arriscada i perillosa però, sovint, en l’ombra. 

En general, a ‘La Unidad’ li sobra certa èpica, és un clar al·legat a la labor d’aquesta unitat, i li falten matisos. És innegable el seu valor i compromís (a les seves mans tenen decisions de les quals en depenen la vida de moltes persones), però els personatges tendeixen a ser una mica plans, tot i les bones interpretacions del conjunt, en especial de Nathalie Poza, però també dels “dolents” que, sense ser actors professionals, aporten molta versemblança. S’esbossen alguns temes que podrien haver donat encara més joc, com ara la discriminació de gènere, la corrupció política, l’ètica policial o els problemes de conciliació de la vida familiar i laboral.

En definitiva, una sèrie que dosifica i contraresta bé les dosis d’adrenalina, de credibilitat, d’intriga, d’interès, de ritme i d’entreteniment, i que guanya quan es fica de ple en la vida dels infiltrats, els confidents de la policia i els agents que condueixen diferents línies de recerca en diversos països, però perd quan s’acosta perillosament a l’espot promocional de la Policia Nacional. En espera d’Antidisturbios’, la sèrie de Rodrigo Sorogoyen sobre el cos d’antidisturbis de la Policia Nacional, de la ‘La Unidad’ ja se’n prepara la segona temporada.