Els mites són immortals. Hi podem tornar una vegada i una altra des de nous punts de vista. Això és el que ha fet la dibuixant i escriptora María Hesse amb la figura de Marilyn Monroe.

Qui era Norma Jeane Baker?

Darrere de l’actriu més coneguda de la història del cinema del segle XX, s’amagava una dona que segueix sent una gran desconeguda. La vida de Marilyn Monroe està plena de moments especials que descobrim amb una mirada que posa el focus sobre el que podem anomenar el costat lluminós de l’actriu.

María Hesse va néixer el 1982. Ha treballat com a il·lustradora per a diferents editorials, revistes i marques comercials, i la seva obra ha estat exhibida en diverses exposicions. Després del fenomen editorial que va suposar el seu primer àlbum il·lustrat fa quatre anys, ‘Frida Kahlo. Una biografía’, traduït en 16 països, va publicar ‘Bowie. Una biografía’, traduït a 11 idiomes, i ‘El placer’, a cinc. ‘Marilyn. Una biografía’ és el seu últim treball i segueix el mateix format que les obres sobre Kahlo i Bowie.

Una falsa autobiografia

Narrat en primera persona, com si fos la mateixa Marilyn qui ens explica la seva vida, el llibre s’estructura en capítols titulats amb el nom de famoses pel·lícules de l’estrella. El text està enriquit amb petits textos de la pròpia Marilyn extrets d’entrevistes, llibres, poemes o diaris personals que, d’alguna manera, complementen el relat. Tot acompanyat d’il·lustracions molt belles i molt evocadores amb el peculiar estil de l’artista, ple de plantes i flors que, a cada pàgina, il·luminen el que ens està descrivint.

Tres llenguatges diferents, el text falsament autobiogràfic, els poemes i frases literals i les il·lustracions es conjuguen per donar-nos una imatge desconeguda d’una de les icones més importants del segle XX. Hesse deixa clares les seves intencions en la introducció quan diu que el que vol és mostrar l’altra veritat de Marilyn, la que no es volia veure perquè ella era una dona perillosa i era preferible ocultar-la i convertir-la en un objecte de desig buit. També afirma l’autora que, tot i ser un llibre molt documentat, aquesta biografia és una ficció inventada a partir del que la mateixa Marilyn va revelar o va callar al llarg de la seva vida.

Potser pel fet de presentar-se com una autobiografia en primera persona, el retrat de Marilyn Monroe és excessivament positiu. La veiem com una intel·lectual interessada en els llibres i el teatre; amoïnada pels problemes socials i els drets civils, i també compromesa i culta. Una nena abandonada des de petita, que va créixer sense amor i que sempre fa responsables als altres de tots els seus problemes, des de la seva llegendària impuntualitat fins a la manca de confiança o la seva profunda fragilitat.

Que la imatge de la Marilyn que n’extraiem d’aquesta biografia sigui gairebé la d’una santa, no és un problema. Som davant d’una ficció sobre algú que va viure i va morir molt de pressa. Una falsa autobiografia il·lustrada que, segurament, ens farà veure les seves pel·lícules d’una altra manera per, com diu l’autora, trobar-nos amb la veritable Marilyn.

L’univers cinèfil de ‘La cartellera’

Llibres, DVD i tot el material que ens ajuda a entendre les claus de l’univers cinèfil. Consulta tots els continguts

La Cartellera