Eduard Fernández, Megan Montaner, Miguel Ángel Silvestre, Macarena Gómez i Manolo Solo, entre d’altres, protagonitzen aquesta sèrie d’HBO que es va estrenar mundialment a la darrera Mostra de Venècia, i a Espanya al Festival de Sitges.

L’argument

El pare Vergara, Eduard Fernández, és un exorcista, boxador i exconvicte exiliat pel Vaticà en una parròquia d’un poble remot d’Espanya. Quan és relacionat amb una sèrie de fenòmens paranormals ocorreguts en aquesta localitat, el Paco, l’ingenu alcalde, i l’Elena, una inquieta veterinària, tractaran de revelar els secrets del seu passat i el significat de l’antiga moneda que Vergara manté oculta. De mica en mica, l’insòlit trio d’herois es trobarà immers en una conspiració global: la batalla pel control de les 30 monedes per les quals l’apòstol Judes Iscariot va trair Jesús de Natzaret.

‘30 Monedas’, dirigida per Álex de la Iglesia i coescrita per ell mateix en col·laboració amb el seu guionista habitual, Jorge Guerricaechevarría, submergeix l’espectador en un món on res no és el que sembla i on tot té cabuda: és alhora la crònica d’un poble que coneixem a través dels seus personatges, però també és cinema de terror amb elements sobrenaturals i religiosos, amb confessions, possessions, exorcismes i el mateix diable, sense oblidar el thriller i els monstres. 


És una barreja de l’humor absurd i una mena de costumisme que passa en una espècie de granja, com un pessebre, però de sobte la vaca pareix un nen… és com si haguéssim regirat la Bíblia.”
Álex de la Iglesia

La religió fosca

Durant 8 capítols, el director de ‘El día de la bestia’, ‘Balada triste de trompeta’ o ‘Las brujas de Zugarramurdi’, ens transporta a una vila de Segòvia on, 2.000 anys després que Judes traís Jesucrist per 30 monedes, una apareix precisament en aquest indret, fet que desencadena una sèrie de forces sobrenaturals que amenacen de destapar secrets del Vaticà i aniquilar la raça humana. L’alcalde i la veterinària uniran forces per evitar-ho.

‘30 Monedas’ és la segona incursió en el món de la televisió de De la Iglesia després de la sèrie ‘Plutón BRB Nero’ el 2008. Malgrat que són molt diferents, es respira per tot arreu l’univers que el cineasta basc ha anat creant al llarg de 30 anys de carrera, és a dir, un imaginari on trobem una inventiva desbordant plena d’éssers monstruosos i dimonis, satanisme castís, violència, supersticions i comèdia negra, però també costumisme i una forta presència de la tradició bíblica, que acaba posant de cap per avall.


A Espanya la religió s’ha viscut amb menys alegria que altres països… tenim interioritzat un món sinsitre, potser per la Inquisició, aquí la religió s’ha viscut d’una altra manera, molt més negra.”
Álex de la Iglesia

La crítica

Álex de la Iglesia parteix de termes d’un joc de rol per parlar de com ens enfrontem, no només a la por del que ens és desconegut, sinó també als terrors més terrenals, i pel mig la religió, intentant trobar desesperadament un sentit a tot el que passa. A mig camí entre el thriller conspiranoic i el retrat pintoresc de l’Espanya profunda, ‘30 Monedas’ té un inici molt enèrgic i potent que no sempre manté el mateix nivell, i un treball interpretatiu desigual, en què sobresurt un descomunal Eduard Fernández en un paper antològic.

La sèrie conté moments de cinema atrevits, inspirats i genials amb d’altres que són absolutament desmesurats i excessius. Sens dubte, la seva obra més fosca, excèntrica i esperpèntica, que no és poc. 

La Cartellera

Crítica de les sèries més actuals que trobareu a les plataformes digitals analitzades per l’equip de ‘La Cartellera’, ¡

La Cartellera