
El darrer programa de la temporada el dediquem a les figures històriques del jazz més famoses i, per establir el grau de popularitat de cada una, ens basem en el nombre de reproduccions que tenen les seves cançons a la plataforma Spotify.
Comencem amb el rei Louis Armstrong que, al costat de la cantant Ella Fitzgerald i interpretant Dream a little dream of me, arriben als 418 milions de reproduccions. L’orquestra de Count Basie, al llarg de la seva història, va acompanyar diversos cantants, tant masculins com femenines, però amb Frank Sinatra i la seva Fly me to the moon, van batre rècords: 862 milions.
Tanquem el primer bloc amb la gravació que van protagonitzar Duke Ellington i John Coltrane, que agermanava dues maneres molt diferents de veure el jazz, però que es van fusionar perfectament. La versió de la balada ellingtoniana In a sentimental mood s’ha escoltat més de 223 milions de vegades.
Entrant en el terreny del jazz modern, l’èxit inesperat de la cançó Take five, composta per Paul Desmond per al quartet del pianista Dave Brubeck, ja té més de 328 milions de reproduccions. Un altre supervendes jazzístic és Miles Davis i el seu disc “Kind of blue” del 1959. Hi ha diverses cançons amb centenars de milions d’escoltes. Avui hem seleccionat la balada Blue in green. I no podem oblidar al sempre sorprenent Thelonious Monk, compositor excepcional i pianista sui generis, que amb una altra balada, Round midnight, ha arribat als 50 milions de reproduccions.
Arriba el torn de l’escuderia “Blue note”, la discogràfica que va popularitzar el so hard-bop i el jazz novaiorquès dels anys 60. Tenim Art Blakey i la cançó Moanin, a Herbie Hancock i la conegudíssima Cantaloupe Island, i al trompetista Lee Morgan i The Sidewinder. Entre totes tres sumen més de 200 milions d’escoltes.
Acabem amb el quintet de Cannonball Adderley i la cançó del treball Work song, i la composició de Horace Silver dedicada al seu pare, Song for my father.
Concerts de jazz a Barcelona – La selecció de Jazz it!:
- 02.08 Toni Solà Quartet – Club Jamboree
- 08.08 Gregory Groover Jr. Quartet – Club Jamboree
- 15.08 Carlos Sarduy Trio – Club Jamboree
- 16.08 Kanan, Fumero & Arnedo Trio – Club Jamboree