Els pilots dels vaixells de la Copa Amèrica es diuen “helmsmen” en el llenguatge de la competició. Ells i els controladors de vol, en l’argot anomenats “trimmers”, tenen una feina fonamental en el comandament dels velers AC75. A l”Horitzó Copa Amèrica’, de betevé, hem explicat com se situen els vuit tripulants al vaixell, quines són les seves feines durant una regata i quina indumentària obligatòria han de portar.
L’alineació dins un vaixell AC75 de la Copa Amèrica
En aquesta edició de la Copa Amèrica cada veler AC75 estarà compost per vuit tripulants en comptes dels 11 de la del 2021 a Auckland. A Barcelona seran dos pilots, dos controladors de vol i de veles i quatre “cyclors”, els ciclistes a bord que doten d’energia les veles i fan que es puguin orientar en la millor posició possible. La situació dels vuit, quatre a babord i quatre a estribord, pot variar en funció de l’estratègia que faci servir cada equip. Una de les més comunes és situar els controladors de vol al davant, al seu darrere els pilots i tot seguit els “cyclors”.
Els tripulants no es mouran de les cabines
Una de les novetats més importants a les regates de Barcelona és que cada component de l’equip ocuparà un lloc fix durant tota la cursa. És un canvi important perquè abans els tripulants permutaven les posicions d’un cantó a l’altre del veler en funció de les necessitats i del rumb que seguien. Aquesta novetat en la normativa no ha agradat a tothom. Tom Slingsby, “helmsman” de l’American Magic, va dir en una entrevista que era com conduir el Patriot de l’American Magic amb un ull tapat i que desitjava constantment creuar de banda a banda el veler.
Els està costant molt perquè no tenen la noció total del camp de regates, ni de les condicions del mar ni de la posició del rival. Ho diu perquè en aquesta nova versió dels AC75 la vela major i el floc ocupen bona part de la coberta i els pilots han hagut d’acostumar-se a tenir el 50 % de la visió de la regata.
Els controladors de veles o “trimmers” ajusten les lones i les orienten estratègicament per guanyar velocitat. L’objectiu d’aquests vaixells és volar gairebé el cent per cent de la regata per tenir opcions de victòria. També els toca vigilar l’altura del vol. No pot ser excessivament alt perquè en cas d’ensopegar sobtadament amb una onada de grans dimensions podrien bolcar, el que en l’argot es diu fer un “capsize”. Per primera vegada a la Copa Amèrica, el vaixell del Luna Rossa protegirà els que són al capdavant de les cabines amb uns parabrises com els de les motos del Mundial, que són molt resistents i permeten una visió perfecta.
Com es vesteixen els tripulants de la Copa Amèrica?
Els vuit tripulants dels AC75 es vesteixen pràcticament de manera idèntica, amb una indumentària en què hi ha eines que garanteixen la seguretat dels navegants. Des de l’aparició de les hidroales la velocitat dels velers s’ha multiplicat i poden arribar als 120 km/h, així que la seguretat és fonamental. Es vesteixen amb una granota que els ocupa el cos i les cames i que és impermeable i transpirable. A sobre es posen una armilla salvavides, amb el nom del tripulant, que protegeix especialment la columna vertebral. Al damunt de l’armilla porten enganxada una ampolla d’oxigen, una botella d’aire comprimit que té una autonomia d’entre un i vuit minuts. En una de les butxaques davanteres de l’armilla duen un ganivet que els serveix en cas que hagin de tallar cordes (“caps” en argot nàutic), lones o qualsevol element que els pugui impedir moure’s en cas d’emergència.
El casc també és obligatori. Ha de ser de colors llampants i dur el dorsal del tripulant. Les ulleres integrals són indispensables, tant com l’equip de comunicació, que consta d’un micròfon i auricular, a través dels quals tots els tripulants de la coberta estan en contacte permanent. També es comuniquen amb el vaixell de suport, que va uns metres enrere durant les regates.
Totes les tripulacions que competiran a la 37a Copa Amèrica han rebut una formació que es basa en operacions de rescat en cas que la nau bolqui. També han practicat la reanimació pulmonar.