Enguany, l’empresa automobilística Seat celebra el 70è aniversari i la nau A122, situada a la fàbrica de la Zona Franca, és el lloc perfecte per recordar-ne la història. L’espai, conegut com el museu secret de la Seat, acull la col·lecció històrica de la marca amb més de 300 vehicles.

El model Seat 600 és un dels grans protagonistes d’aquest espai: “Va posar sobre rodes la societat de l’època”, explica Isidre López, responsable de la col·lecció. També trobem el 850, que l’any passat va celebrar mig segle i que va ser el primer cotxe amb una gamma completa: dues portes, quatre portes, el cupè i l’spider descapotable.

Però aquesta nau no només acull models de producció històrics. També hi trobem “concept cars” i cotxes de competició. Cadascun, amb la seva història particular com el primer cotxe de Felip VI o el 1.400 visites, un cotxe destinat a les visites oficials d’alts mandataris i caps d’estat. De fet, Francisco Franco va ser-ne un dels usuaris durant la inauguració de la fàbrica, als anys 50.

El Papamòbil i el Seat un milió

Altres cotxes tenen anècdotes molt curioses com el Papamòbil: un Panda que Seat va haver de fabricar en dues setmanes, l’any 1982, quan al Vaticà es van adonar que el cotxe oficial no cabia per les portes del Camp Nou i el Santiago Bernabéu, on el papa Joan Pau II havia de fer dues misses importants.

També és peculiar la història del Seat un milió. Quan la marca va fabricar el vehicle un milió va decidir sortejar-lo entre els treballadors. El cotxe li va tocar a un empleat que no tenia carnet de conduir i que, justament, s’acabava de casar. “Li va costar gairebé un mes decidir si se’l quedava o no. Al final va decidir que era millor recuperar els diners i el cotxe va tornar”, explica López. “D’aquesta manera ell va iniciar tota la seva vida amb els diners. De fet, és una persona que es va jubilar a Seat, que coneixem i que ens va explicar la història”.

La importància de la col·lecció

Per a una marca com Seat és essencial “sentir-se orgullosa de la seva història”, afirma López. “És necessari per poder entendre el que està passant ara en la mobilitat i el que vindrà”. A més, explica la importància que els cotxes estiguin molt ben conservats i rehabilitats i que puguin funcionar en condicions normals per carretera, ja que són vehicles que es fan servir en multitud d’esdeveniments i accions, com ral·lis o proves comparatives amb cotxes actuals.

Un “museu” tancat al públic

Tot i ser el somni de molts, de moment aquest espai no té plans de futur d’obrir al públic. Això suposaria una gran inversió per a la marca, que hauria de trobar un espai més ben situat i adaptat a la presència constant de visitants. Tot i això, en algunes ocasions aquest petit museu secret ha acollit visitants, com en el darrer Open House Barcelona, després que al febrer un incendi, que va fer perillar la col·lecció, afectés la instal·lació.