Aprofitant la celebració dels 30 anys de betevé, és bon moment de recordar com eren els mitjans de transport l’any 1994, per terra, mar i aire. La periodista Gabriela Grífol presentarà cada 15 dies una secció al betevé directe que mostra com era Barcelona fa 30 anys amb imatges d’aquella època. En aquesta ocasió, ha buscat a l’arxiu audiovisual de la casa imatges històriques de cotxes, trens, avions o creuers d’aquell període.
Imatges d’una època
Una moda fatídica dels 90 era la dels cotxes abandonats al carrer perquè als propietaris els costava més treure’ls de la via pública que el valor que tenien. Un adhesiu groc avisava els conductors que el vehicle estava localitzat per la Guàrdia Urbana i el de color verd ja marcava la retirada en set dies.
El caos circulatori a la zona del Gòtic i el Born era evident amb imatges com aquesta del carrer de l’Argenteria amb cotxes apilats a les voreres, sense deixar espai per als vianants.
En l’àmbit més urbà les rodes dels patinadors en línia ocupaven la calçada de manera habitual fins al punt que es va haver de regular a través d’ordenances que establien llocs i horaris concrets per patinar. Per això, podem dir que els patins en línia eren el transport de moda, el que ara diríem que són els patinets.
Sabotatges al tren del Maresme, i vol a Kíiv
Si parlem de trens, la cosa no ha evolucionat gaire, aglomeracions, retards i també vagues, i cal destacar tres descarrilaments. Es tracta de la cadena de sabotatges a la línia del Maresme que van fer anar de bòlit la Guàrdia Civil durant mesos. El responsable era un jove de 19 anys: Andrés Rabadán, conegut com l’assassí de la ballesta, que després de matar al seu pare amb aquesta arma va confessar que havia provocat els descarrilaments a Malgrat, Sant Pol i Tordera.
Si parlem del transport aeri, curiosament el 21 de novembre del 1994 es va estrenar el primer avió regular que enllaçava l’estat espanyol amb Ucraïna. Feia el trajecte Barcelona-Kíiv un cop a la setmana; els dimarts. La nova ruta es va celebrar com si es tractés d’un gran esdeveniment, però el cert és que fa 30 anys podíem viatjar a Kíiv i ara, desgraciadament, no.
El transport més turístic
Fa 30 anys els turistes que venien en creuer ho feien per una escala curta d’un dia. El 1994 van arribar a Barcelona 200.000 persones, en el que es considera l’inici del boom turístic dels creuers —per fer-nos-en una idea, l’any passat en van arribar tres milions i mig—; una febre de visitants que ja es manifestava en un altre transport, el Bus Turístic. El cert és que tot i néixer als 80, pren embranzida a partir del Jocs Olímpics al 92, com gairebé tot, i com a curiositat els usuaris pensaven que una de les parades era la muntanya de Montserrat.