estació banc fantasma metro barcelona
Foto: TMB

Arriba un altre capítol sobre les estacions fantasma de Barcelona. Fins ara hem parlat de la de Gaudí i la de Ferran i ara arriba el torn d’una altra, potser menys coneguda per a alguns, però que va ser objecte de molt debat públic en el seu moment i, fins i tot, ha estat fins ara protagonista de llegendes. Es tracta de la batejada com l’estació Banc, que va entrar en funcionament a principis del segle XX i que s’ubicava sota la via Laietana, entre les estacions actuals d’Urquinaona i Jaume I (L4).

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) explica l’origen i les curiositats de les instal·lacions. Aquesta és la llarga història de l’estació fantasma Banc.

Apareixen cartells dels anys 60 a l’L5 del metro de Barcelona que promocionen pel·lícules de l’època
S’anuncien els films ‘Las novias de Fu Manchú’ i ‘Digan lo que digan’, exhibides a l’antic cine Victoria de Fabra i Puig

L’origen de l’estació Banc, a principis del segle XX

La història d’aquesta estació es remunta a l’any 1911. L’Ajuntament de Barcelona va començar la construcció d’uns túnels a l’aleshores anomenat carrer A de la Reforma, la futura via Laietana. La finalitat sota la qual es feien, però, no quedava clara. Durant uns anys, van produir-se algunes aturades i represes dels treballs, dividits en diferents seccions. Finalment, passat el 1914, es va acabar de construir una estació sota la plaça de l’Àngel i van engegar-se les obres d’una altra, a la cruïlla de la via Laietana amb la Gran Via C, actualment l’avinguda de la Catedral. Aquí és on parlem de la batejada com a estació Banc.

L’última fase de les obres va aturar-se i el 1917 ja es van donar per acabats els treballs per, després, tapar el forat de l’antiga via Laietana i reobrir el carrer de punta a punta. L’estació Banc, però, es va quedar a mitges i no va entrar en funcionament.

Ferran, l’estació fantasma del metro que va viure dues dècades sota la Rambla de Barcelona
L’estació de Ferran de Barcelona va formar part durant un temps de l’antiga Línia I del metro

Ampliació de l’antiga Línia 2 del metro

Tal com detalla TMB, finalment la companyia Gran Metropolitano de Barcelona va interessar-se pels túnels que hi havia sota la via Laietana per expandir la xarxa del suburbà . L’objectiu era fer-hi passar l’antiga Línia 2, actualment l’L4. Per això, calien aquestes estacions: una a la plaça d’Urquinaona per enllaçar amb la línia del Transversal (l’actual L1), una altra a la plaça de l’Àngel (la de Jaume I), ja construïda, i una altra a tocar del port, anomenada Portal de Mar.

L’estació sota la plaça de l’Àngel es va considerar que era petita i per això Gran Metropolitano de Barcelona, amb l’ajuda de l’Ajuntament, va invertir-hi diners per ampliar-la.

Quan Barcelona tenia una illa: així era la petita illa de Maians, desapareguda ara fa sis segles
La ja desapareguda illa de Maians no era més que una illa de sorra que es trobava a uns 100 metres de la costa de Barcelona fins al 1477

Què va passar amb l’antiga estació Banc?

Amb tot plegat, hom pot preguntar-se què va passar amb l’antiga estació Banc, ubicada a l’altura de l’avinguda de la Catedral i que havia quedat a mig construir. Doncs no va entrar en funcionament mai: els combois no hi feien parada, ja que es va considerar que es trobava massa a prop de les dues més properes (Urquinaona i Jaume I).

Tot i això, es va aprofitar el túnel perquè el metro hi passés i, per tant, els combois passaven de llarg per aquesta estació sense acabar.

Coneixes l’estació de metro Gaudí? Així és la parada fantasma que mai no va arribar a funcionar
L’estació Gaudí es va construir als anys 60 per formar part de l’L2, però va quedar en una intenció perquè els combois mai no hi han arribat a fer parada

L’estació Banc, objecte de llegenda

Les instal·lacions de l’estació van passar a fer-se servir per guardar material de via i popularment se la coneix per Banc, entre altres coses, perquè anys després es va construir a prop l’edifici del Banc d’Espanya, a l’avinguda de la Catedral actual. L’estació que mai no va arribar a funcionar com a estació ha estat objecte de nombroses llegendes. Una de les més destacades diu que va utilitzar-se per transportar diners de les recaptacions diàries del metro per dipositar-les al Banc d’Espanya.

Ara bé, l’historiador Albert González ho deixa clar en el seu text a TMB: “La llàstima és que [la llegenda] és absolutament falsa“.