estació banc fantasma metro barcelona
Foto: TMB

Arriba un altre capítol sobre les estacions fantasma de Barcelona. Fins ara hem parlat de la de Gaudí i la de Ferran i ara arriba el torn d’una altra, potser menys coneguda per a alguns, però que va ser objecte de molt debat públic en el seu moment i, fins i tot, ha estat fins ara protagonista de llegendes. Es tracta de la batejada com l’estació Banc, que va entrar en funcionament a principis del segle XX i que s’ubicava sota la via Laietana, entre les estacions actuals d’Urquinaona i Jaume I (L4).

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) explica l’origen i les curiositats de les instal·lacions. Aquesta és la llarga història de l’estació fantasma Banc.

L’origen de l’estació Banc, a principis del segle XX

La història d’aquesta estació es remunta a l’any 1911. L’Ajuntament de Barcelona va començar la construcció d’uns túnels a l’aleshores anomenat carrer A de la Reforma, la futura via Laietana. La finalitat sota la qual es feien, però, no quedava clara. Durant uns anys, van produir-se algunes aturades i represes dels treballs, dividits en diferents seccions. Finalment, passat el 1914, es va acabar de construir una estació sota la plaça de l’Àngel i van engegar-se les obres d’una altra, a la cruïlla de la via Laietana amb la Gran Via C, actualment l’avinguda de la Catedral. Aquí és on parlem de la batejada com a estació Banc.

L’última fase de les obres va aturar-se i el 1917 ja es van donar per acabats els treballs per, després, tapar el forat de l’antiga via Laietana i reobrir el carrer de punta a punta. L’estació Banc, però, es va quedar a mitges i no va entrar en funcionament.

Ampliació de l’antiga Línia 2 del metro

Tal com detalla TMB, finalment la companyia Gran Metropolitano de Barcelona va interessar-se pels túnels que hi havia sota la via Laietana per expandir la xarxa del suburbà . L’objectiu era fer-hi passar l’antiga Línia 2, actualment l’L4. Per això, calien aquestes estacions: una a la plaça d’Urquinaona per enllaçar amb la línia del Transversal (l’actual L1), una altra a la plaça de l’Àngel (la de Jaume I), ja construïda, i una altra a tocar del port, anomenada Portal de Mar.

L’estació sota la plaça de l’Àngel es va considerar que era petita i per això Gran Metropolitano de Barcelona, amb l’ajuda de l’Ajuntament, va invertir-hi diners per ampliar-la.

Què va passar amb l’antiga estació Banc?

Amb tot plegat, hom pot preguntar-se què va passar amb l’antiga estació Banc, ubicada a l’altura de l’avinguda de la Catedral i que havia quedat a mig construir. Doncs no va entrar en funcionament mai: els combois no hi feien parada, ja que es va considerar que es trobava massa a prop de les dues més properes (Urquinaona i Jaume I).

Tot i això, es va aprofitar el túnel perquè el metro hi passés i, per tant, els combois passaven de llarg per aquesta estació sense acabar.

L’estació Banc, objecte de llegenda

Les instal·lacions de l’estació van passar a fer-se servir per guardar material de via i popularment se la coneix per Banc, entre altres coses, perquè anys després es va construir a prop l’edifici del Banc d’Espanya, a l’avinguda de la Catedral actual. L’estació que mai no va arribar a funcionar com a estació ha estat objecte de nombroses llegendes. Una de les més destacades diu que va utilitzar-se per transportar diners de les recaptacions diàries del metro per dipositar-les al Banc d’Espanya.

Ara bé, l’historiador Albert González ho deixa clar en el seu text a TMB: “La llàstima és que [la llegenda] és absolutament falsa“.