Escolta aquesta notícia

La descoberta de tres accessos a refugis antiaeris durant les obres d’urbanització del carrer del Vint-i-sis de Gener de 1641 han despertat curiositat i molt interès entre el veïnat. Des que van sortir a la llum s’hi acosten cada dia a mirar, fer fotos i preguntar què s’hi ha trobat. El carrer s’ha convertit en un petit centre d’interès històric improvisat. Davant l’interès de la ciutadania, s’ha habilitat un servei d’informació setmanal perquè tothom pugui seguir de prop l’evolució de les intervencions.

Cada dimarts, de 13 a 14 h i fins a finals de juny, l’arqueòloga responsable de les excavacions atendrà personalment les consultes a la sala dels gegants dins la seu del districte de Sants-Montjuïc. Es tracta d’un servei poc habitual, pensat per donar més transparència a un procés arqueològic que, sovint, es viu a porta tancada.

arqueologa respon cada dimarts refugi hostafrancs

Un servei poc habitual i molt ben valorat

Els veïns que ja s’han acostat aquest dimarts al punt d’informació setmanal expliquen que és una oportunitat per conèixer de primera mà com treballen els equips d’arqueologia a la ciutat. Una experiència compartida, perquè serveix també per rescatar la memòria històrica de la zona.

El servei d’informació s’ha pensat com una trobada de caire informal entre el servei d’arqueologia i el veïnat.

arqueologa respon cada dimarts refugi hostafrancs

Tres accessos als refugis 657, 874 i 421

Els accessos als refugis correspondrien als documentats amb els números 657, 874 i 421 als mapes de l’època (1938). Amb la col·laboració dels Mossos d’Esquadra, el servei d’arqueologia ha començat a desenrunar els accessos i inspeccionar l’interior de les galeries. Ja s’han recorregut més de 200 metres soterrats, amb diversos ramals que testimonien la magnitud de les estructures defensives construïdes durant la Guerra Civil, bona part a mans de la mateixa ciutadania.

L’estat de conservació i els resultats de les intervencions determinaran quines actuacions caldrà fer per garantir-ne la preservació i, si és possible, la seva futura recuperació. Però mentre els treballs avancen, el veïnat vol seguir ben informat dels passos que es fan.

veinat mirant refugi hostafrancs