Les associacions de veïns de la Verneda i la Pau i els entorns, integrades en la plataforma Nord-est Sant Martí, volen recuperar pel barri aquest solar de la rambla de Guipúscoa, que abans acollia una fàbrica. El 2007 van participar en l'elaboració d'un conveni juntament amb l’Ajuntament i Cobega, l’empresa propietària dels terrenys, en què es deia que s'hi construirien pisos de protecció oficial i equipaments. En comptes d’això actualment hi ha un aparcament d’autobusos i caravanes. DIEGO HORNOS, AV Pau “Dignidad para los barrios de la Verneda en un espacio que creemos que está infrautilizado, equipamientos para el barrio, esto sería muy importante y sobretodo la conexión con los barrios.” I és que, a banda d’habitatges privats, també es preveia la creació de dos nous carrers entre la rambla de Guipúscoa i Binèfar i la via Trajana i el carrer de Ca n’Oliva. Precisament, en aquest punt del descampat, els terrenys són municipals i els veïns reclamen que esdevinguin un parc que oxigenaria la futura zona d’equipaments i habitatges. “El que falta són zones verdes perquè el barri pogués gaudir elles no n’hi ha, aquest barri té poques zones verdes.” Han fet arribar la proposta a l’Ajuntament que està estudiant si és viable tirar endavant el pla original. Aquest preveu reconvertir un terreny industrial en sòl edificable. En els dos mandats anteriors no es va poder realitzar perquè cap constructora s’hi va interessar a causa de la crisi econòmica.

El conveni pel solar del número 185 de la rambla de Guipúscoa, a la Verneda i la Pau, preveia que el 40 % dels habitatges que s’hi construïssin fossin de protecció oficial i hi hagués una reserva de dos espais per a equipaments. Segons expliquen representants veïnals del barri, l’espai és molt gran i es plantejava construir-hi quatre illes d’edificis amb dos nous carrers entre la rambla de Guipúscoa i Binèfar, i la via Trajana i el carrer de Ca n’Oliva que servirien per connectar millor la zona.

Però finalment el projecte no es va tirar endavant perquè cap constructora no s’hi va mostrar interessada amb l’arribada de la crisi econòmica. De fet, durant el mandat anterior s’hi va construir un aparcament de caravanes i autobusos per donar un ús provisional al solar. Ara els veïns reclamen al consistori que consideri la possibilitat de tirar endavant el pla perquè, asseguren, serviria per dinamitzar aquesta part del districte de Sant Martí. A la vegada que insisteixen en la necessitat de convertir la parcel·la de propietat municipal a tocar del descampat en una zona verda que estaria ubicada just davant de la boca de metro de l’estació de la Pau.