La via Favència recorre dos quilòmetres entre la plaça de Karl Marx i la Meridiana. L’Ajuntament la va projectar a principis del segle XX, amb un nom provisional ben descriptiu. Li deien Els seixanta metres. ARNALDO GIL, Arxiu Històric de Roquetes - Nou Barris “Ja tenien la previsió que el dia de demà això seria una via de comunicació molt important. Es va preservar el sòl perquè el dia de demà hi pogués anar el que avui dia és la ronda de Dalt. Era una via molt ampla molta ampla, però tot ple de fang quan plovia, amb molts desnivells. Destacable els cables d’alta tensió que durant molts anys van ser enmig de la via Favència.” Aquest terreny tan ample i llarg es va anar omplint de vida. Barracons provisionals com els de l’Escola Ton i Guida, la guarderia Los Enanitos, el taller Nazaret o un camp de futbol. Els veïns dels sis barris fronterers també van fer servir l’espai per actes festius i reivindicatius. ARNALDO GIL, Arxiu Històric de Roquetes - Nou Barris “En 1973 es va fer l’Olimpíada Popular de Nou Barris, que va organitzar el Centre Social de Roquetes perquè tenia l’Escola Brafa en la qual no podien entrar-hi dones. I a part que no hi havia cap tipus d’instal•lació esportiva. L’olimpíada era el cros, la cursa ciclista, el salt d’alçada.” Quan es va activar el projecte de la ronda de Dalt els veïns es van mobilitzar amb actes com la Indiada del 84. Una protesta per reclamar el soterrament i la cobertura del cinturó per no dividir els barris. Les protestes van seguir un cop inaugurada la ronda. Vint anys després els veïns han anat guanyant terreny a la via ràpida i, actualment, només resta cobrir dos trams. Un divideix el Verdum i les Roquetes. L’altre, la Trinitat Nova i la Prosperitat.
La via Favència és avui dia una gran connexió entre la Meridiana i la plaça de Karl Marx, inici de la Vall d’Hebron. Creua sis barris: Canyelles, la Guineueta, Verdum, les Roquetes, la Trinitat Nova i la Prosperitat. És una via fortament urbanitzada en la qual es combinen les zones verdes, d’aparcament o esportives guanyades amb el cobriment o semicobriment de la ronda de Dalt. Un paisatge que res té a veure amb el de principis del segle XX, moment en el qual l’Ajuntament va projectar i dissenyar, amb previsió, un carrer destinat a convertir-se en una via de connexió important. Per aquest motiu es va reservar un espai de sòl de dos quilòmetres de llarg i seixanta metres d’ample. Precisament per això el carrer es va anomenar durant molt temps “els seixanta metres”, un nom que l’any 1931 es va canviar pel de Garreta fins al final de la Guerra Civil. Finalment, amb la construcció de la ronda, es va rebatejar com a via Favència.
“Els seixanta metres” era una sèrie de desnivells, esvorancs, brutícia i fangars dominats per les torres d’alta tensió. Va ser camí habitual entre basses i fang per a les veïnes que anaven al mercat a Sant Andreu (a falta de comerços i serveis al barri). Per als infants va ser un espai de joc i camí de l’escola. I amb el temps van sorgir barracons a manera de parròquia, va sorgir el Taller Nazaret, l’escola bressol Los Enanitos, l’escola Ton i Guida i un camp de futbol a Verdum. Tot plegat sabent-se provisional.
L’espai també va ser escenari de lluites com l’Olimpíada Popular dels veïns de Verdum i les Roquetes per reclamar instal·lacions esportives. Les obres de la ronda de Dalt, aturades durant anys i anys, van accentuar el desnivell en alguns trams i van donar lloc a les mobilitzacions dels veïns, que van envair les obres per aturar-les en defensa d’una ronda coberta que no dividís els barris. En aquest capítol entra la Indiada de 1984, amb la construcció d’un campament indi i una representació teatral a les Roquetes. Menys amable va ser la crema d’un dels ponts projectats entre les Roquetes i Verdum que no satisfeia els veïns.
La inauguració de la ronda de Dalt i la urbanització de les voreres i els laterals van transformar per sempre el paisatge. Però les lluites per cobrir la ronda van continuar i els veïns van aconseguir tapar-la i guanyar com a espais cívics i per als barris nous trams. Ara només queden dos trams descoberts, que els veïns continuen reclamant per fer de la via Favència un carrer més amable.