La processó del Corpus se celebra a Barcelona des de 1370. En aquell moment, era una de les festes més importants de la ciutat i tothom es reunia per veure-la. Durava prop de cinc hores i acabava a la Catedral. JOSEP M. MARTÍ I BONET, canonge de la Catedral de Barcelona "Hi havia els pobres escolanets que estaven cansats, i al final al tornar, aquí precisament en el brollador, hi havia tot de cireres, taronges, plàtans, tot perquè poguessin menjar una miqueta i fer un berenar ben fet. Van decorar-ho en forma de custòdia i va ser tot un èxit." Hi ha diverses versions sobre l'origen de L'Ou com balla, que es remunta al segle XVI. JOSEP M. MARTÍ I BONET, canonge de la Catedral de Barcelona "Catalunya eren també reis de Sicília i teníem molts costums compartits i de Nàpols va venir aquí a Barcelona. Però jo crec que va ser al revés, que va ser aquí a Barcelona a causa del berenar dels escolans, després es va exportar. I actualment es fa a 12 o 13 llocs però autènticament L'ou com balla és aquest d'aquí de la Catedral." Perquè el brollador de la Catedral llueixi així es necessiten dies de preparació, i tots els elements que el decoren tenen un significat. JOSEP M. MARTÍ I BONET, canonge de la Catedral de Barcelona "A sota de L'ou com balla hi ha cireres, i aquest color vermell significa el copó que representa la sang de Crist. I a sobre l'hòstia, blanca, aquest és el simbolisme, la custodia, el lloc on es posa Jesús sagramentat." L'ou es fa ballar el dijous de Corpus i es manté fins al diumenge, quan se celebra la processó.

Hi ha diferents versions sobre l’origen d’aquesta tradició, el que sí que és clar és que el primer lloc on es va celebrar a la ciutat va ser a la font del claustre de la Catedral de Barcelona. A més d’orígens diversos, el significat d’aquesta festa també té diverses interpretacions. D’una banda la religiosa, segons la qual l’ou representa l’hòstia consagrada i la forma de l’aigua és el calze de la sang de Crist. Però hi ha una altra interpretació pagana d’aquesta festivitat, que apunta a la representació de la plenitud de la primavera, ja que tant l’ou com l’aigua o les flors són representacions simbòliques de regeneració. Des de 1992 l’Ajuntament de Barcelona organitza un seguici festiu que precedeix  la processó, format per elements de la imatgeria festiva de la ciutat, que ja l’acompanyaven en els seus orígens al segle XIV.