Iots de luxe de fins a 120 metres d'eslora atraquen des de fa un any a la nova marina del Port Vell. L'empresa que en té la concessió, Once Ocean, hi ha invertit més de 100 milions d'euros per millorar els serveis que ofereixen a les embarcacions i les seves tripulacions. Segons els seus responsables la marina aporta 750 milions anuals a la ciutat i durant 2015 va acollir gairebé 2.400 vaixells, un 22 % més que l'any anterior. L'empresa gestora ha contractat una vuitantena de persones de manera directa però els veïns de la Barceloneta denuncien que no hi ha prou retorn per al barri. PACO MOYA, AV de l'Òstia "Van prometre 800 llocs de treball, d'aquí de gent, no n'hi ha cap. / Aquí hi ha gent marinera però, a part d'això, amb el tipus de marina que feien aquí era imprescindible parlar 2 o 3 idiomes. Això és un aparcament, és un aparcament de iots. Aquesta gent quan ve a aquí porta les seves coses, els hi porten al vaixell la seva cadena de distribució o el que sigui. Això no fa despesa en el barri, no hi ha consum intern." La nova marina la van aprovar CiU i PP durant l'anterior mandat i el nou govern s'hi mostra crític. Hi ha dos edificis que es van construir sobre el mar, un d'oficines i un restaurant, la llicència de qual està revisant l'Ajuntament per si no compleix la normativa. El Govern també demana a l'Autoritat Portuària que obri el mar a la ciutat i elimini la tanca que, diuen, privatitza l'espai. Segons l'Autoritat Portuària la tanca és necessària per la seguretat de les embarcacions del port esportiu i una mesura habitual a tots els ports. El consistori també té pendent una reunió amb l'Oficina Antifrau de Catalunya per abordar si durant l'adjudicació de la marina, l'antic tintent d'alclade d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, va cobrar comissions irregulars.

La Marina del Port Vell són unes instal·lacions situades a tocar del passeig de Joan de Borbó amb capacitat perquè hi atraquin unes 150 embarcacions, algunes de luxe. Està gestionada per l’empresa privada One Ocean mitjançant una concessió i els responsables hi han invertit més de 100 milions d’euros per tal de millorar tots els serveis que proporcionen als propietaris i a la tripulació dels vaixells.

Segons els seus gestors, la Marina del Port Vell té un impacte econòmic a la ciutat d’uns 750 milions d’euros anuals. En el darrer any han rebut 2.368 embarcacions, un 22,6 % més que l’any anterior, abans de la reforma d’aquest espai per atraure més iots més grans.

Descontentament dels veïns

OneOcean assegura que s’han creat una vuitantena de llocs de feina de manera directa i moltes altres de manera indirecta. Malgrat aquestes xifres, els veïns de l’Òstia, a la Barceloneta, creuen que no s’ha complert el compromís inicial de 800 llocs de feina amb prioritat per als veïns de la zona. Diuen a més que els que s’han creat requereixen currículums molt exigents, amb dues o tres llengües estrangeres. També veuen la marina com un “aparcament per a iots” i diuen que els socis i les tripulacions del port esportiu no gasten diners al barri.

Un projecte qüestionat per l’Ajuntament

El govern municipal també està en contra del projecte, que va ser aprovat en l’anterior mandat pels grups de Convergència i Unió i del Partit Popular. L’Ajuntament creu que el port s’està desenvolupant d’esquena a la ciutat i sense tenir en compte les necessitats socials dels barcelonins. Demanen a l’Autoritat Portuària que, entre altres coses, retiri les tanques fetes a base de pilons que separen el passeig del port esportiu, perquè consideren que privatitzen l’espai.

Per la seva banda, els responsables del port asseguren que el recinte portuari no ha parat d’obrir-se als ciutadans en els darrers 25 anys i que les tanques de separació són menys invasives que les que hi havia anteriorment. En tot cas, creuen que les tanques són imprescindibles per garantir la seguretat de les embarcacions i una pràctica habitual a tots els ports d’aquest tipus.

Per acabar, recorden que totes les decisions sobre les actuacions que es fan al Port de Barcelona es consensuen entre ells i l’Ajuntament a l’organisme de gerència urbanística Port 2000.

Possibles irregularitats

El govern d’Ada Colau ja ha expressat que investigarà un dels dos edificis que s’hi van construir sobre el mar. En un hi ha oficines amb la direcció de la marina i una vintena d’empreses del sector nàutic; a l’altre, un restaurant la llicència del qual s’està revisant a l’Ajuntament per si no compleix la normativa.

El consistori també té pendent una reunió amb l’Oficina Antifrau de Catalunya per abordar si, durant l’adjudicació de la marina, l’antic tintent d’alcalde d’Hàbitat Urbà, Antoni Vives, va cobrar comissions irregulars.