La Sinead /Shaneid/ Spelman ens obre les portes de casa seva. S'anomena Halfhouse i està situada a tocar del peu del funicular. Un habitatge que funciona com a espai de creació artística, exposició i residència per a artistes. La Sinead dirigeix el projecte amb el seu marit, l’Alberto Peral. ALBERTO PERAL, espai Halfhouse “És hacer el arte algo más doméstico y las relaciones y los vínculos que se ejercen con el artista y con el publico son otros.” Tots dos fan de comissaris, però l'Alberto s'implica més en el muntatge de les exposicions. Cada dos o tres mesos tenen una mostra diferent. La inauguració és un dels dies més importants. Artistes i convidats s'han de sentir com a casa. SINEAD SPELMAN, espai 'Halfhouse' “La manera en que acoges a la gente, si les das lentejas o paella, és un consenso con el artista, como una experiencia pensada en su conjunto.” Per Halfhouse ja han passat, en quatre anys, les obres de 20 artistes. El projecte, que va començar fa set anys a la nau industrial del Poblenou on vivien, ara ha agafat un esperit més domèstic. ALBERTO PERAL, espai Halfhouse “El artista se implica con el espacio emocionalmente por así decirlo. Porque vive ahí.” És el cas de Josu Bilbao, que ara exposa el seu treball a Halfhouse després de residir-hi a l'estiu. Ha creat una obra orgànica amb materials de l'entorn, que funciona com un jardí japonès. ALBERTO PERAL, espai Halfhouse “Aquí podéis ver unas chumberas que él ha recogido del monte y que las ha dejado tal cual, posadas, es algo muerto que después crece, algo que se ha quedado ahí, que va muriendo y creciendo al mismo tiempo.” La mostra, anomenada “Esaná”, es pot veure amb cita prèvia fins al 3 de desembre. Informen: JORDI GARCIA / MONTSE LLORENS

Alberto Peral i Sinéad Spelman són una parella d’artistes que viuen amb la seva filla a una casa a tocar del Peu del Funicular. Han anomenat la seva residència Halfhouse, un habitatge que és alhora un espai d’exposicions, de creació i també d’allotjament per a altres artistes. En aquest últim cas, només durant l’estiu. A Halfhouse s’han exposat les obres d’una vintena d’artistes durant els últims quatre anys.

Ara fa quatre anys que l’Alberto i la Sinéad es van traslladar del Poblenou a Sarrià. Buscaven una residència on seguir desenvolupant el seu projecte: convertir el lloc on viuen en un espai per a altres artistes. L’han anomenat Halfhouse. “Volíem fer de l’art una cosa més domèstica. Les relacions i els vincles que hi ha entre l’artista i el públic són uns altres”, explica Alberto Peral. Tots dos són els “comissaris” del que es podria considerar com la galeria de casa seva. En funció de l’artista que exposi la seva obra, s’involucren més o menys en el procés de creació. Això sí, l’Alberto s’implica més en el muntatge de les exposicions.

Cada dos o tres mesos tenen una mostra diferent. La inauguració és un dels dies més importants perquè tant els artistes com els convidats s’han de sentir com a casa. “Ho preparem tot, fins i tot el menjar. La manera en què aculls la gent, si els dones llenties o paella, és un consens amb l’artista. Tot plegat és una experiència meditada. No és una galeria d’ús, on algú entra uns minuts i se’n va. Aquí es viu d’una altra manera”, comenta Sinéad Spelman.

Durant els mesos d’estiu, cedeixen la seva casa a creadors que vulguin viure i dedicar-se a la seva obra. “No compartim mai la casa amb els artistes residents. Els la deixem a l’estiu, durant les vacances, perquè puguin treballar la seva obra. Aquí s’impliquen en l’espai emocionalment perquè viuen aquí”, explica l’Alberto.

Una idea gestada al Brasil

La idea d’aquest projecte va sorgir després de viure al Brasil en una residència d’artistes, inspirats per la forma en què allà es presentaven les obres. Fa set anys, al Poblenou residien a una nau industrial on també exposaven l’obra d’altres artistes. “Això sí, vivint aquí, el tipus de projectes han canviat. Ara és tot més domèstic”, apunta Spelman. Durant els últims quatre anys, han passat obres d’una vintena d’artistes per Halfhouse, quatre d’ells residents durant un temps. És el cas de Josu Bilbao, que ara exposa el seu treball al pati de la casa, on va viure durant l’estiu passat. Ha creat una obra orgànica amb materials de l’entorn, que funciona com un jardí japonès. “Ha recollit unes figueres de moro del camp i les ha col·locat al jardí. És una cosa morta que després creix, una cosa que s’ha quedat allà, que va morint i creixent al mateix temps. Fins i tot, ha utilitzat materials del nostre jardí”, explica Peral. La mostra, anomenada “Esaná”, es pot veure amb cita prèvia fins al 3 de desembre.