El Jordi, un veí de la plaça de Rovira i Trias, va decidir fa 10 anys començar un projecte per donar a conèixer el comerç gracienc. La idea era crear un directori en línia per facilitar la cerca dels productes que hi havia a la zona. En tres mesos, ja formaven part de Graciadivina 200 establiments. Ara, 10 anys després, en són més de 700. JORDI MARTÍN, Graciadivina “En aquell moment només podien sortir, tenir presència a la xarxa, els comerços que estaven o a eixos comercials o a mercats, per dir-ho d’alguna manera. I aquesta iniciativa donava possibilitat a sortir a la xarxa tot tipus de comerços només vinculats a un territori.” El primer comerç que es va incorporar al directori ja no existeix. De fet, explica que amb la crisi i les jubilacions hi ha hagut molt de moviment. Tot i això no deixen d’incorporar-se noves propostes. L’Antonio fa 10 anys que forma part de Graciadivina i el 2006, quan va decidir entrar-hi, no tenia cap presència a Internet. ANTONIO CASAS, bodega Casas “En el seu moment va ser una cosa molt innovadora i ara potser ja no ho és tant, però ara funciona. L’utilitzo jo moltíssimes vegades per trobar inclús diferents comerços que necessito pel barri per poder anar més directament a ells.” JORDI MARTÍN, Graciadivina “És com una finestra oberta cap al barri, perquè els botiguers, en molts casos, tenen tendència a estar molt tancats dins de les seves botigues i això és una manera de poder estar connectats amb les coses que passen pel seu entorn.” A més de la visibilitat a Internet, també s’ofereixen cursos pels botiguers i un canal de notícies amb informacions del barri. Graciadivina té més de 600 visites diàries i continua buscant, porta a porta, noves incorporacions al cercador.

Graciadivina va néixer el 2006 gràcies a Jordi Martín, un veí de la plaça de Rovira i Trias que va decidir tirar endavant un projecte per recollir tot el comerç de proximitat en un portal d’Internet. Va començar amb els comerços del voltant de la plaça i va anar ampliant la zona. En tres mesos de funcionament, 200 comerços ja s’hi havien adherit.

En aquell moment, pràcticament no hi havia presència del petit comerç a  les xarxes socials. Sí que l’utilitzaven, en canvi, els establiments vinculats a un eix comercial o mercats. Ara, una dècada després, és molt comú estar en línia. Amb tot, els comerciants valoren positivament formar part d’un cercador del territori.

El comerç es renova i el web, també

Les botigues han anat canviant. Amb la crisi i les jubilacions moltes han tancat, però també n’han aparegut de noves amb propostes molt diferents. Tot i que la primera botiga a adherir-s’hi va tancar, encara en queden algunes de les primeres, com la Bodega Casas. L’Antonio Casas explica que ells no tenien pàgina web i que Graciadivina els va semblar una idea innovadora que els ha servit per donar-se a conèixer i també saber què hi ha al seu voltant.

Actualment, la pàgina s’ha adaptat al mòbil i la tauleta i segueix buscant noves incorporacions. Ara són 700 els establiments que formen part de Graciadivina i, a més, de tenir presència a la xarxa també disposen de serveis, com un canal d’informació i cursos per als botiguers. La quota per formar part del cercador és de 48 euros a l’any i té una mitjana de 600 visites diàries.