Fa dos cursos, 113 alumnes de quart de primària van participar en cinc sessions com aquesta. Les fisioterapeutes els van ensenyar la millor manera de dormir, cordar-se les sabates o agafar pes. LUISA ACOSTA, fisioterapeuta del CAP Sant Andreu "Ensenyar-los per què tenen dolor d'esquena, a millorar la postura i quines són les coses que provoquen el dolor d'esquena i com es pot millorar. I, sobretot, l'higiene postural." LAIA DE ROSSELLÓ, alumna de 6è de l'Escola Mare de Déu de la Soledat "Per seure bé a la cadira els peus han de tocar el terra i l'esquena ha d'estar una mica inclinada cap al davant i els braços recolzats a la taula." ADRIANA TOBAJAS, alumna de 6è de l'Escola Mare de Déu de la Soledat "A la motxilla només m'he d'emportar el pes necessari. Si peses 38, el teu pes ha de ser més o menys 3,8 o sigui, un 10 %." Aquests alumnes fan sisè de primària i procuren aplicar tot el que van aprendre fa dos anys. Cada curs han respost un qüestionari que intenta concloure si, gràcies a les sessions informatives, ara tenen menys dolor d'esquena. MARIBEL GARCÍA, fisioterapeuta del CAP Sant Andreu "Quan tornes a anar a les aules veus que els nens s'asseuen bé, es col·loquen bé i recorden el que tu els has ensenyat." LIGEIA BALCELLS, fisioterapeuta del CAP Sant Andreu "Els nens al final aprenen i totes les coses que els ensenyem, o algunes, les adapten a les activitats de la seva vida diària. I això s'extrapola a que hi ha un tant per cent de nens que tenen menys dolor i quan el tenen, aquest té menys intensitat." Tot i que els resultats finals se sabran al març, les dades preliminars apunten que una intervenció sanitària en l'àmbit escolar podria disminuir el dolor d'esquena infantil en un 40 %.
El 54,4 % dels alumnes de nou anys pateixen dolor d’esquena. Aquesta és la dada de partida observada per les tres fisioterapeutes de la Unitat de Rehabilitació del CAP Sant Andreu que, ara fa tres anys, van engegar l’estudi científic. La investigació la van iniciar amb 178 alumnes de quart de primària de dues escoles concertades de Sant Andreu, l’Escola Mare de Déu de la Soledat i el Col·legi Jesús, Maria i Josep.
El conjunt d’alumnes, dividits per classes, es van dividir en grups d’intervenció i grups de control. En el grup d’intervenció, format per 113 alumnes de quart de primària, es va dur a terme un programa educatiu d’higiene postural i promoció d’hàbits de vida saludable. Dividit en cinc sessions mensuals de 50 minuts es volia que els nens prenguessin consciència corporal de l’esquena, que coneguessin els factors de risc del dolor, i posessin en pràctica hàbits corporals correctes. Mentre que al grup de control, amb 65 estudiants, no es va fer cap formació. A més, a tots els alumnes se’ls va passar un qüestionari a l’inici de l’estudi i un després de la intervenció. Entre els resultats inicials, cal destacar que el 38,3 % duia un excés de pes a la motxilla i el 94 % practicava esport. També es va realitzar un qüestionari amb variables com l’edat, el sexe i els antecedents familiars. A sisè de primària, dos anys després, es va repetir el qüestionari per extreure conclusions.
Actualment, les fisioterapeutes es troben en el procés de comparar els resultats del grup intervingut i el grup de control. Els resultats preliminars mostren que la prevalença del dolor a l’esquena s’ha reduït en el grup d’intervenció un 41,1 %, un 10 % més que en el grup de control. A més, la intensitat del dolor, en els casos que n’hi ha, ha disminuït. Els alumnes també han millorat els coneixements sobre hàbits posturals i cura de l’esquena. Les investigadores calculen que tindran els resultats definitius el març de 2017. Segons els autors, la preadolescència és el millor moment per fer una intervenció preventiva per tal de disminuir la incidència del mal d’esquena dels escolars.
L’estudi ha estat finançat pels Ajuts XB de l’Àmbit d’Atenció Primària Barcelona Ciutat de l’ICS i l’han dut a terme Ligeia Balcells, Maribel Garcia i Luisa Acosta, fisioterapeutes del CAP Sant Andreu i recolzades per l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol.