“Encara hi ha gent i encara hi han llibres molt antics que ho afirmen. No té res a veure. Aquesta Via Augusta és ni més ni menys que el carrer que es va crear quan la línia del ferrocarril de Barcelona a Sarrià es va soterrar. De fet, la Via Augusta real passava de llarg a Barcelona, només n'entrava un petit ramal a Nou Barris”, explica Manuel Marina. Abans del soterrament de la línia, als anys 50, els veïns anomenaven aquesta via “del carril”, perquè el tren s’anomenava popularment “el carril”. Aquest itinerari, conduït pel guia Manuel Marina, s’aturarà a diverses estacions, la qual cosa permetrà descobrir els secrets d’instal·lacions, com per exemple, la de la Bonanova. “La van construir el propietaris dels terrenys. Van oferir a la companyia del tren de Sarrià que el tren s’aturés en aquella estació. I, evidentment, tots els terrenys del voltant es van requalificar, van guanyar en valor. És quan es van començar a construir edificis a la Bonanova”, relata Marina. La de la Bonanova és estació que respon al model tipus Barcelona, amb una andana central, dues de laterals i una volta que agafa a l’estació. Aquesta estructura, en canvi, no es pot veure a l’estació de les Tres Torres, més estreta i on les andanes no estan comunicades. “Hi havia un terreny, una finca molt gran amb jardí, que era d’una persona amb molta influència a l’Ajuntament de Barcelona. No es va deixar expropiar part d’aquest jardí i l’estació no es va poder fer seguint el model Barcelona, que també podem veure a la Línia 1 del metro. És a dir: a Glòries, Navas, la Sagrera, sota l’avinguda de la Meridiana, que precisament es van construir a la mateix època”, apunta Marina. L’itinerari històric conclourà a la seu central d’FGC, al centre de documentació i exposició Albert Vilalta. Allà es podrà veure, entre altres coses, la recreació d’un antic despatx de la companyia que explotava la línia de Barcelona a Sarrià, moblat amb peces originals. Són d’un despatx que hi havia al primer pis on ara hi ha el cafè Zuric, al costat de plaça de Catalunya.

Els bitllets de Turistren de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ofereixen la possibilitat de descobrir la història de la línia que unia la plaça de Catalunya amb Sarrià, que es considera el primer metro del continent europeu. FGC i Cultruta han dissenyat un itinerari que partirà de l’estació de Plaça Catalunya i conclourà a la seu central dels FGC.

Els participants s’aturaran a diverses estacions, la qual cosa permetrà descobrir els secrets d’instal·lacions, com per exemple, la de la Bonanova. “La van construir el propietaris dels terrenys i van oferir a la companyia del tren de Sarrià que el tren s’aturés en aquella estació”, relata el guia Manuel Marina.

La ruta històrica conclourà a la seu central dels FGC, al centre de documentació i exposició Albert Vilalta. Allà es podrà veure, entre altres coses, la recreació d’un antic despatx de la companyia que explotava la línia de Barcelona a Sarrià, moblat amb peces originals. Són d’un despatx que hi havia al primer pis on ara hi ha el cafè Zuric, al costat de plaça de Catalunya.