L'Escola Els Arcs asseguren haver trobat la manera de prevenir l’assetjament escolar al seu centre de secundària. Ho fan a través de la figura del tutor, que en aquest cas és un alumne de quart d'ESO. MAX ARNAUD, alumne de 1r d'ESO tutoritzat “És un amic més gran en el qual hi pots confiar i llavors això t'ajuda perquè et dóna molta confiança.” NÚRIA PADRÓ, sotsdirectora de l'escola i psicòloga “Vam veure que donant aquesta responsabilitat a un alumne de quart milloraríem la seva autoestima, la seva manera de tractar als altres i amb els petits els donaríem aquest punt d'orientació i d'adaptació a l'escola.” D'aquesta manera es poden evitar situacions d’assetjament escolar. Un exemple és el que li va passar a la Carlota quan algú li va crear un perfil fals a l'aplicació de mòbil Ask. Aquesta plataforma permet a l'assetjador mantenir-se en l'anonimat. CARLOTA TENAS, alumna de 1r d'ESO tutoritzada “Em van fer un nou compte que no era jo i hi van posar una foto meva i em criticaven a mi i als meus amics. Vaig anar corrents a dir-li a ella i ella em va ajudar.” MÒNICA JUVANET, tutora i alumna de 4t d'ESO “Jo vaig pensar que era un problema suficientment important com per dir-li a l'escola. Jo no podia fer res i tampoc volia que es quedés sense fer res perquè trobo que és una cosa sincerament molt dolenta que li pot passar a una persona i jo no em volia quedar de braços creuats.” A partir d'aquí el centre va prendre mesures per acabar amb aquesta situació. Després de nou anys, el centre consideren que el programa està consolidat. Actualment, hi participen un terç dels alumnes i tots de manera voluntària.

L’escola de secundària Els Arcs, situada a Sant Gervasi – Galvany, assegura que ha trobat una bona manera de prevenir l’assetjament escolar. Ho aconsegueix amb la figura del tutor, que en aquest cas no és un professor sinó un alumne de quart d’ESO que n’ajuda i orienta un de primer. La iniciativa fa nou anys que funciona al centre i ja hi participen un terç dels estudiants de manera voluntària.

Tot va començar el curs 2007-2008, quan la junta de l’escola de secundària Els Arcs va decidir tirar endavant “una iniciativa per millorar la convivència del centre, per tal que els alumnes aprenguessin a tractar-se millor i trobessin afinitats amb d’altres que no fossin de la mateixa classe”, segons explica Núria Padró, sotsdirectora i psicòloga d’Els Arcs. Amb els anys, el projecte s’ha convertit en una bona manera de prevenir l’assetjament al centre educatiu, treballar l’autoestima dels més grans i ajudar els més joves quan arriben nous al centre. “Nosaltres, els de quart, ja som persones més experimentades a l’escola, els podem ajudar en el dia a dia. A mi això em fa sentir millor”, reconeix Martí Oró, alumne de quart d’ESO i tutor del Max Arnaud.

El procediment és senzill. En arribar a l’escola es pregunta als alumnes de primer d’ESO si volen participar en aquesta iniciativa, que comporta tenir un tutor de quart d’ESO que els ajudi i orienti en cas necessari. Els alumnes que hi volen participar s’aparellen per afinitats i a partir de llavors es fan trobades organitzades pel centre, però en general és molt més espontani. “Al pati ens trobem. Com va? Algun problema? Si la Candela necessita ajuda amb el francès, que a mi se’m dóna molt bé, doncs a la mínima que puc l’ajudo. I és anar veient les necessitats de l’un i de l’altre”, explica el Pol Jorquera, alumne de 4t d’ESO i tutor de Candela Vázquez.

Aquest programa, però, també ha funcionat per a altres qüestions més serioses com la prevenció de l’assetjament escolar. És el cas de la Carlota Tenas, que gràcies a la seva tutora de quart, Mònica Juvanet, va poder denunciar a l’escola que algú li havia creat un perfil fals amb l’aplicació de mòbil Ask, i que va permetre als assetjadors restar en l’anonimat. “Van posar una foto meva i em criticaven a mi i als meus amics”, explica la Carlota, “vaig anar corrents a dir-ho a la Mònica, i ella em va ajudar.” La Mònica Juvanet reconeix que no podia fer res, però va pensar que ho havia de comunicar de seguida als professors. “Jo vaig pensar que era un problema suficientment important com per dir-ho a l’escola. Trobo que és una cosa sincerament molt dolenta que li pot passar a una persona i jo no em volia quedar de braços plegats”. La Mònica valora moltíssim aquest programa perquè ajuda a superar situacions difícils als més febles. “Si em trobés en una situació com aquesta sent una nena de primer sense tutora, jo crec que encara no s’hauria acabat perquè no hauria tingut el suficient valor com per dir-ho a l’escola.”

Ser o tenir tutor és totalment voluntari, però de fet, la majoria dels que van ser tutoritzats durant el primer any al centre són els primers de voler ser tutors quan arriben a l’últim. El centre Els Arcs, del barri de Sant Gervasi – Galvany, té 368 alumnes, 90 per cada curs, i en el programa ja hi participen 114 estudiants. Núria Padró, sotsdirectora de l’escola i psicòloga, reconeix que en algunes jornades de bones pràctiques que realitzen amb altres escoles s’ha vist que aquesta iniciativa interessa altres centres.