La Nerea i l'Adrián són dos dels alumnes de l'Institut Doctor Puigvert que participen en el projecte de diversificació curricular. El centre adapta el temari a les necessitats dels estudiants i el 40 % de les hores lectives es fan en empreses del barri. És el primer contacte d'aquests joves amb el món laboral. NEREA OMAR, Institut Doctor Puigvert "Ha mejorado en que tengo más confianza en mi misma, se expresarme mejor, he perdido la vergüenza. Si que me ha servido, la verdad." ADRIÁN BAIGORRI, Institut Doctor Puigvert "Lo que hago ahora me gusta más que lo que hacía antes. Lo de las empresas, los talleres y los proyectos que hace el Mario con nosotros que es nuestro tutor." AMPAR GARCÍA, inspectora d’educació de Barcelona "Aquest nen prendrà consciència de que potser no té habilitats o les ha pogut desenvolupar en el món escolar, però que en té d'altres i que serveixen i que són molt importants en el món laboral. El que es pretén és que el nen pugi la seva autoestima i el seu valor i enfoqui d'una altra manera el seu futur." El projecte de diversificació curricular té l'objectiu d'evitar l'absentisme i l'abandonament escolar. A Sant Andreu, hi han participat aquest any 16 alumnes de tercer i quart d'ESO de tres instituts. Els estudiants fan una estada professional diferent cada trimestre. Aquest curs més de 50 empreses, escoles i entitats de l'àmbit sociosanitari, comercial o de la comunicació hi han col·laborat. JOANA BONATERRA, tècnica d'educació de Sant Andreu "En general les empreses estan molt contentes, els agrada participar en el projecte i se n'adonen que la seva aportació és molt valuosa. És un projecte que enriqueix a tothom. Enriqueix a l'empresa, enriqueix a l'alumne i enriqueix a l'entitat." L'Adrián i la Nerea acabaran la formació obligatòria d'aquí a uns dies però seguiran estudiant. El curs vinent l'Adrián farà un cicle formatiu d'educació física i esport i la Nerea començarà un curs de tanatopràxia.

El projecte de diversificació curricular està destinat a aquells alumnes que tenen dificultats per assumir les competències bàsiques per superar l’ESO. El programa combina la formació lingüística-social i científica-tecnològica amb estades formatives en empreses o entitats. Durant deu hores setmanals, els estudiants poden entendre com funciona el món laboral i conèixer diferents perfils professionals. El projecte permet que cada centre educatiu adapti la metodologia de treball per a cada alumne.

Amb aquest programa es vol evitar el fracàs, l’abandonament i l’absentisme escolar. Segons Ampar García, inspectora d’educació de Barcelona, les estades representen un estímul per als estudiants perquè els reforcen l’autoestima a través de l’adquisició d’habilitats personals.

Aquest és el segon any que es desenvolupa aquest projecte al districte de Sant Andreu. Hi participen 16 alumnes de tercer i quart d’ESO de tres instituts diferents. Cada trimestre els estudiants poden realitzar una estada en diferents empreses o entitats. N’hi ha de diversos perfils: sociosanitari, dinamitzador, administratiu, esportiu, comercial, d’estètica, comunicació, mediambiental o educatiu.

El projecte de diversificació curricular, que també es fa aquest any a Sant Martí i Sants-Montjuïc, està impulsat per la Inspecció d’Educació, el Consorci d’Educació de Barcelona i el districte de Sant Andreu.