Aquest reglament és el document més antic que conserva el Centre Cultural els Catalanistes. Sota el nom de Casino La Ilustración, un grup d'andreuencs es va dedicar a la formació cultural. DANIEL GASPARÍN, president del Centre Cultural els Catalanistes "Es feia molta cosa social que intervenien les senyores, però en segons quines coses, si era una obra de teatre, no podien intervenir elles." Teatre i òpera omplien la sala de l'antic local propietat dels d’ Els Catalanistes. Tenia un accés des del carrer Gran de Sant Andreu i en l'època franquista va ser confiscat. A més, l'any 1940 van passar a anomenar-se Círculo Cultural Español. DANIEL GASPARÍN, president del Centre Cultural els Catalanistes "Com aquí sempre s'ha dedicat a la cultura catalana, això molestava a segons qui. Tot l'edifici era propietat de la casa i ens ho van decomissar i es va perdre tot i vam passar de ser propietaris a ser llogaters." Els Catalanistes van arribar a ser uns 800 socis. A més de la secció de teatre líric, es va crear un esbart i un grup de submarinistes. L'any 2002, per votació popular, van escollir el nom actual: Centre Cultural els Catalanistes. I dos anys més tard es van traslladar al carrer de Ramon Batlle. DANIEL GASPARÍN, president del Centre Cultural els Catalanistes "Va ser una llàstima perquè era un dels locals emblemàtics de Sant Andreu. Però bé, s'ha perdut el local com moltes coses s'han anat perdent al llarg dels anys, però nosaltres estem aquí per tirar tot endavant." Actualment són uns 170 socis. Elements decoratius com aquest piano i la barana de l'antiga sala de fumadors recorden el passat dels coneguts com a "Catas".

Imatge de l'autor/a

El Centre Cultural els Catalanistes es va fundar el 1866 amb el nom Casino de la Ilustración. Estava situat a la confluència dels carrers Gran de Sant Andreu i de Ramon Batlle i tenia com a objectiu fomentar l’ensenyament i la cultura catalana a Sant Andreu de Palomar. En aquella primera època, només els homes majors de 16 anys podien ser socis de l’entitat. S’hi feien espectacles de teatre, òpera i se celebraven balls als salons i jardins de l’edifici.

Des de 1902 i fins a 1923 l’entitat cultural andreuenca va adoptar el nom de Centre Popular Catalanista. En aquells primers anys, entre el 1904 i el 1915, era també la responsable d”Automia’, una publicació mensual gratuïta en què s’informava els socis de l’actualitat política i de Sant Andreu. Hi col·laboraven autors de prestigi i era una bona eina per publicitar les activitats i polèmiques internes de l’entitat. Aquells anys, el Centre Popular els Catalanistes es va fer càrrec del Concurs Literari de Sant Andreu, que es va convertir en un certamen literari català de referència. S’hi van continuar celebrant sessions de ball i teatre, sobretot grans gales durant les festes de Reis, Pasqua o Festa Major. També s’hi feien conferències culturals de forma regular.

El 1936 el local va ser saquejat pels anarquistes i tota l’activitat cultural es va aturar fins a 1940. Aquell any, l’Ajuntament va requisar la propietat de l’edifici. Aleshores l’entitat va adoptar el nom de Círculo Cultural Español i va passar a pagar un lloguer per l’ús de l’espai. A partir dels anys 60 i 70 hi ha èpoques fosques de l’entitat. Segons explica Daniel Gasparín, president del Centre Cultural els Catalanistes: “S’han perdut molts documents perquè segons s’han anat descobrint, molts dels papers desapareguts es van destruir per por durant els anys de la dictadura”.

A partir de 1979 i durant uns anys, l’entitat es van finançar gràcies a la llicència de bingo que va obtenir, però el 2001 no van poder assumir més les despeses. Aleshores, la constructora Metro3 els va oferir un local nou i en propietat a canvi de marxar de l’edifici històric. L’any següent, i per votació popular dels socis, l’entitat va canviar de nom i va passar a dir-se Centre Cultural els Catalanistes. Des de 2004, l’entitat està situada al carrer de Ramon Batlle 2-B. El local té una superfície de més de 500 metres quadrats i disposa d’una gran sala d’actes polivalent, despatxos, sales de reunió i assaig i d’un espai destinat a bar restaurant. De l’edifici antic es conserven un piano i la barana de l’antic fumador, alguna butaca i una làmpara originària de meitats del segle XIX. Actualment, l’entitat té uns 170 socis i disposa de tres seccions: la Lírica de Sant Andreu, l’Esbart Dolça Catalunya i el Grup Submarinista Barcelona.

Aquest any, els “Catas”, el sobrenom amb el qual es coneix al col·lectiu, han celebrat el 150 aniversari. L’entitat ha organitzat diverses obres de teatre, balls de carnestoltes i de Sant Joan per commemorar la data. A més, s’ha fet una ampolla de cava personalitzada per a l’ocasió. Daniel Gasparín, president del Centre Cultural els Catalanistes té clar quin és l’objectiu de la junta actual: “Volem arxivar tota la documentació antiga perquè les persones que portin la junta en un futur s’ho trobin tot ben endreçat. Així podran escriure la segona part de la història de l’entitat d’una forma més senzilla.”