JUAN LÓPEZ, ”JUANILLO”, artista de circ “Són coses de la vida, la vida és impredecible, no? Vaig estar 15 anys treballant en un banc i després vaig deixar el banc i em vaig dedicar al circ.” D’això fa més de 25 anys. El factor que va canviar la trajectòria del Juanillo va ser l’ocupació veïnal l’any 1977 de la planta asfàltica de la Trinitat Nova, per convertir-la en l’Ateneu Popular de Nou Barris. De forma espontània i autodidacta, el circ va anar agafant protagonisme a les naus. JUAN LÓPEZ, ”JUANILLO”, artista de circ “Un que va aprendre a fer xanques ens va ensenyar a uns quants, i ens vam fabricar les xanques, i això ho fèiem per sortir al barri, per a què la gent s’apropés a l’Ateneu. Perquè això eren tot descampats i tot això. Doncs quan es començaven a fer activitats per donar-lo a conèixer a tot el barri, es feia una cercavila de circ.” Artistes de circ com Boni i Caroli, Rogelio Rivel i d’altres de tot el món van ensenyar els joves del barri. Amb el temps es va crear l’escola de circ infantil, juvenil i la Rogelio Rivel. JUAN LÓPEZ, ”JUANILLO”, artista de circ "Hi ha molta gent a molts grups que hi ha actualment, que van aprendre aquí a l’Ateneu, en aquestes trobades que fèiem. Hi havia nanos que el seu destí era el carrer, vés a saber a on?, i han acabat muntant companyies de circ.” Gràcies a aquests inicis, ara l’Ateneu és un referent en circ social. JUAN LÓPEZ, ”JUANILLO”, artista de circ “Nosaltres ensenyem ara a formar-se formadors, per treballar al circ social. I amb el circ social treballem el fracàs escolar, els nanos del barri, del carrer, per exemple nanos de centres oberts, d’immigrants, diversitat funcional tant física com psíquica, també treballem, amb gent gran també.” Aquest és un dels èxits. L’altre és la importància que està agafant aquest art com, per exemple, amb la convalidació com a grau professional de l’escola Rogelio Rivel, o la vintena edició del Circ d’Hivern.

L’Ateneu Popular 9 Barris és un dels equipaments referents al país en l’àmbit del circ, tant pel que fa a la formació, com pel que fa als espectacles i l’aspecte més social per transformar la societat. Però pocs saben que aquesta relació entre l’Ateneu i el circ va sorgir als anys 80 de manera espontània i improvisada per donar a conèixer les activitats que s’hi celebraven.

L’any 1977 els veïns de les Roquetes i la Trinitat Nova ocupen una gran planta asfàltica i la desmantellen per motius de salut i higiene. Amb aquesta acció guanyen, a més, un espai de trobada i d’acció cultural on sorgeix, de mica en mica i gairebé per casualitat, una afició al circ que s’incrementa amb el pas del temps i de diversos artistes d’arreu que hi fan escala i ensenyen les seves tècniques als joves del barri. Per alguns d’aquests joves el circ suposa un canvi de rumb i trobar la seva vocació. El que primer van ser cursets esporàdics es va anar formalitzant en tallers fixos amb la implicació d’artistes de renom com Boni i Caroli o Rogelio Rivel.

Als anys noranta, l’Ateneu es remodela per adaptar-se a les noves necessitats com a equipament públic –gestionat per una entitat, el Bidó de Nou Barris– i l’estrena ve acompanyada de tallers regulars per a adults i petits, i després, per la creació de l’escola Rogelio Rivel. Pel camí sorgeixen espectacles tan característics de l’Ateneu com ara els Combinats de Circ o el Circ d’Hivern, que enguany ha arribat a la vintena edició.

La darrera aportació de l’Ateneu al circ ha estat la de l’ús de les tècniques circenses per treballar amb col·lectius com ara joves problemàtics, persones amb diversitat funcional o fins i tot gent gran. L’anomenen circ social i no només el practiquen sinó que també formen els monitors i formadors de monitors en els valors, la pedagogia i la filosofia que acompanyen aquest nou circ. De fet, l’Ateneu forma part d’una xarxa de deu equipaments europeus que treballen la integració i la inclusió social a través del circ.