Les persones que viuen en aquests blocs de pisos conviuen des de fa anys amb dos murs. Es van instal·lar quan van començar les obres ferroviàries en aquesta zona de Sant Andreu per evitar molèsties als veïns. Tot i així, sentien sorolls i els entrava pols a casa. Amb els treballs paralitzats, es mostren desesperats. MARTA PASCUAL, veïna "Impotència que no es pot fer res, que ningú hi fa res i que no et dóna ningú cap tipus d'explicació. Sobretot la inseguretat, aquí vivim famílies amb nens petits o gent gran i és un problema." Al final del carrer, hi ha l'estació de Sant Andreu Comtal, carregada d'escales i sense accessos per a les persones amb mobilitat reduïda. La nova estació està construïda just al davant. Però només n'hi ha l'estructura. Això afecta els bars de la plaça, que veuen com cada vegada passa menys gent per aquesta zona. Diuen que han reduït la facturació en un 40 %. JOSEP CARRASCO, responsable del Bar Sant Andreu "Això era una cosa temporal, de dos anys o tres com a molt, i ja en van vuit, nou i 10 i sense cap tipus de remei, ni solució." La paralització de les obres de la Sagrera afecten Sant Andreu. Però també sis barris més, marcats per una gran cicatriu urbana de gairebé quatre quilòmetres que van des d'aquest pont, situat a Bac de Roda, fins al Nus de la Trinitat. Els barris queden dividits entre est i oest per aquesta estructura. JOSEP BARBERO, membre de l'Associació de Veïns de la Sagrera "Molt descontents veient que s'estan emportant els diners d'aquesta manera, tan ingrata i no sé com qualificar-la. Aquí a la Sagrera, hem estat patint molt per tot, fa més de 15 anys que s'hi fan obres, entre l'L9, entre l'intercanviador de la Sagrera, entre el carrer Garcilaso..." SANTI SERRA, membre de l'Associació de Veïns de Sant Andreu de Palomar "Tothom es desmoralitza, les persones grans que ho veien amb il·lusió, els comerciants de la zona. El que passa és que nosaltres tenim una força interior que ens fa lluitar i que no volem que la lluita s'aturi." Ara és una incògnita quan es reiniciaran els treballs i quan podria està enllestit aquest projecte ferroviari.

Fa dos anys que les obres per a la construcció de la nova estació ferroviària de la Sagrera estan absolutament aturades. La investigació dels casos de corrupció entre les empreses constructores, que haurien desviat més de 82 milions d’euros, fa que ara mateix no hi hagi ni tan sols un termini previst per reprendre-les. Els veïns i comerciants propers estan encara més molestos que quan els afectava el soroll i la pols, perquè ara no saben quan arribarà a estar urbanitzat l’espai que els envolta i els separa del barri del costat.

La Guàrdia Civil va detenir dimarts 13 responsables d’Adif i de les empreses adjudicatàries de les obres de l’alta velocitat a la Sagrera, acusats de falsedat en document oficial, malversació, prevaricació i suborn. Vuit dels detinguts van quedar divendres en llibertat amb càrrecs. La Fiscalia Anticorrupció investiga si la trama va utilitzar materials i tècniques de construcció de qualitat inferior als pressupostats i certificats, amb la finalitat d’inflar els beneficis de les constructores. Aquestes empreses, a més, han deixat a mitges una part de les obres adjudicades, i ara Adif diu que no pot tornar-les a posar en marxa fins tenir les conclusions de l’esmentada investigació.

Així, la paralització de les obres de la Sagrera s’allarga “sine die” i els veïns de la zona es desesperen. Alguns conviuen des de fa molts anys amb els murs que es van alçar just al davant de casa seva quan van començar les obres ferroviàries en aquesta zona de Sant Andreu, precisament per evitar-los més molèsties. Tot i així, sentien sorolls i els entrava pols a casa. Però ho preferien a la situació actual, que no saben ni com ni quan s’acabarà. Marta Pascual expressa la seva “impotència perquè ningú  no hi fa res ni et dóna cap tipus d’explicació. Sobretot sentim inseguretat, aquí vivim famílies amb nens petits o gent gran, i és un problema”.

Al final del seu carrer hi ha l’estació de Sant Andreu Comtal, carregada d’escales i sense accessos per a les persones amb mobilitat reduïda. La nova estació està construïda just al davant. Però només n’hi ha l’estructura. Això afecta els bars de la plaça, que veuen com cada vegada passa menys gent per aquesta zona. Diuen que han reduït la facturació en un 40 %.

La paralització de les obres de la Sagrera afecta Sant Andreu, però també sis barris més, marcats per una gran cicatriu urbana de gairebé quatre quilòmetres que van des del pont de Bac de Roda fins al Nus de la Trinitat. Els barris queden dividits entre est i oest per aquesta futura infraestructura. Des de l’Associació de Veïns de la Sagrera, Josep Barbero recorda que el barri fa més de 15 anys que està afectat per les obres de l’L9, l’intercanviador de la Sagrera o la reurbanització del carrer de Garcilaso. Santi Serra, de l’Associació de Veïns de Sant Andreu del Palomar, diu que veïns i comerciants han passat en aquests anys de la il·lusió per la millora del seu barri a desmoralitzar-se per una situació que sembla insuperable. “El que passa és que nosaltres tenim una força interior que ens fa lluitar i no volem que la lluita s’aturi”, reivindica Serra.