Escolta aquesta notícia

Per segon any consecutiu Barcelona ha estat l’epicentre de la creativitat gastronòmica relacionada amb el món del bacallà. Els millors alumnes d’hostaleria de tot l’estat han posat a prova les seves tècniques culinàries amb el bacallà com a ingredient principal al Concurs d’Escoles de Cuina Bacallà d’Islàndia. La victòria ha estat per a l’estudiant Fernando Sañudo, de l’escola basca Leioa, a Biscaia.

La recepta guanyadora ha estat un bacallà confitat a baixa temperatura amb tripa i garota. Sañudo, originari de Sòria, ha volgut fer un homenatge als seus orígens i a la terra que l’ha acollit com a estudiant: “La tripa que es menja especialment a la meva terra, a Sòria, la garota de les platges de Bilbao i el toc cítric amb el iogurt islandès, l’skyr“.

El bacallà de Fernando Sañudo de l'escola de Leioa
El bacallà a baixa temperatura i tripa de bacallà de Fernando Sañudo, de l’escola de Leioa

Sañudo també explica que, tot i que en certàmens com aquest l’originalitat en la presentació hi té un pes important, ell ha volgut centrar la seva creació en el producte i la tècnica: “Menys és més i en la meva proposta es notava més el gust del bacallà que potser en altres elaboracions”. El guanyador s’ha endut un viatge a Islàndia de cinc dies.

El segon premi ha anat a parar a mans de la xef, Sarah Doukkali, de l’escola d’hostaleria i turisme Altaviana, amb la proposta Nieve.

Plat de bacallà Nieve de Hamza Zahrou
El bacallà Nieve, de la xef Sarah Doukkali

La tercera classificada ha estat la Hamza Zahrou, de l’Escola Superior d’Hostaleria de Bilbao (BHIP), que ha presentat la creació Dia i nit a Islàndia: bacallà en miso i dashi coronat amb caviar.

El talent més jove de la cuina estatal se cita a Barcelona per crear receptes amb bacallà | concursos, cuina, escoles, peix
El bacallà de Hamza Zahrou, amb miso i dashi

A banda dels guanyadors, també hi han participat, com a representants del talent local, Biel Sancho, de l’Escola d’Hoteleria i Turisme CETT, i Daniel Bel, de l’Escola Joviat de Manresa.

El bacallà d’Islàndia en el centre

Des del govern d’Islàndia es promou un dels seus productes més emblemàtics, el bacallà, amb l’objectiu de posar-lo al centre de les futures cuines de tot el país. El jurat ha valorat sobretot la creativitat, la presentació, els sabors o les elaboracions dels candidats a l’hora de puntuar cadascuna de les propostes. Kristinn Björnsson, mànager de Bacallà d’Islàndia, ho ha explicat a betevé: “El nostre objectiu és clar: donar-los l’oportunitat d’aprendre a cuinar el nostre millor producte i poder arribar als futurs xefs de la cuina espanyola”.