Un diari finançat per la gent

La Jornada és una cooperativa sense ànim de lucre formada per més de 600 persones i entitats sòcies i que viu de subscripcions. Segons la directora Laia Altarriba, a diferència d’altres mitjans de comunicació, “no depèn de grans poders i no hi ha un gran capital al darrere”. El projecte s’estén, per tant, amb un objectiu definit: “Volem dependre d’una gran base social que tingui ganes de fer un periodisme deslligat dels poderosos i que es miri el món per intentar entendre’l”, explica Altarriba.

D’altra banda, el defineixen com un periòdic d’informació generalista en català, feminista i que es mira la realitat “des de l’esquerra transformadora”, una perspectiva que, asseguren, omple un buit a l’oferta actual. Segons Andreu Merino, cap de redacció a Barcelona, bona part de la ciutadania els ha fet arribar que “se sentien orfes de mitjans cooperatius i, sobretot, que tractessin la informació amb perspectiva de gènere”.

En paper i en digital

El projecte es va gestar ara fa un any. Es podrà comprar cada dissabte en format paper (amb un cost de 2 €), però no és un setmanari. La informació que s’hi troba és de plena actualitat i, a més, de dimarts a diumenge s’editarà una versió en digital amb menys pàgines per als subscriptors.

Amb perspectives de futur

‘Jornada’ té tres seus: a Catalunya, a València i a Palma. La iniciativa surt en dues tongades: la primera fase és arrencada i se n’ha planificat, en funció del desenvolupament, una segona de més ambiciosa. Si es compleixen les perspectives dels impulsors, es preveu el desplegament complet del diari en paper de dimarts a diumenge.