Trepitjar raïm a Barcelona? Can Calopa celebra la collita del vi barceloní amb una verema popular | begudes alcohòliques, cultura popular, tradicions
Imatge de l'autor/a
Aitana Molina
Escolta aquesta notícia

A Barcelona s’hi elabora vi. Potser molts veïns no ho saben, però a la serra de Collserola s’han recuperat les vinyes de la masia de Can Calopa. Ara, és un moment clau per saber com serà la producció, toca la collita i la trepitjada del raïm, per això, des d’aquesta masia centenària conviden la ciutadania a la festa popular de la verema, aquest diumenge, 21 de setembre, a partir de les 10.30 h (carretera de Vallvidrera a Molins de Rei, km 5). El preu són 18 euros i inclou una consumició i tapa-vermut.

Des de la cooperativa L’Olivera, que gestiona Can Calopa des del 2010, proposen tota mena d’activitats per descobrir el cicle de la vinya i l’elaboració del vi. A més, qui hi participi podrà obtenir el “carnet de veremaire, que s’anirà completant a mesura que es cullin gotims, s’identifiquin varietats, es coneguin les eines de treball o es trepitgi el raïm.

A Can Calopa, al cor de Collserola, s’hi elaboren vins i olis singulars, els únics nascuts a Barcelona. Des del 2010 es conrea el patrimoni vitivinícola de la ciutat a través d’un projecte d’inclusió social que promou l’agroecologia periurbana.

Can Calopa recupera l’activitat agrària barcelonina

Lluc Pejó, director de Can Calopa, explica que es tracta d’un projecte encara “desconegut perquè no associem Barcelona amb activitat agrària”. Tot i això recorda que al pla de Barcelona i a Collserola hi havia vinyes però amb el desenvolupament urbà aquesta activitat va anar desapareixent i ara “és un procés de recuperació d’aquesta activitat agrària”.

El visitant de Can Calopa pot anar a tastar els vins que es fan a Collserola i acompanyar-los d’una proposta gastronòmica en un paratge amb vistes impressionants: “No s’ha trobat la persona que hagi vingut i no s’hagi sorprès i no n’hagi sortit contenta, del que ha descobert aquí” assenyala Pejó.

Com són els vins de Barcelona?

Les vinyes de la ciutat ofereixen la varietat de xarel·lo blanc, malvasia, garnatxa negra i Monastrell i sangiovese (varietat típica de la Toscana). Des de L’Olivera s’ha fet una recerca de quines eren les vinyes que enredaven el sòl de Collserola: “Eren varietats blanques, principalment xarel·lo, una de les més representatives del territori català” explica Mar Adan, sommelier de Can Calopa.

Vinyes de Barcelona és el primer vi blanc de la ciutat, Adan relata que representa les varietats més tradicionals: “100 % xarel·lo amb diferents criances que busquen ressaltar les aromes, elegant i subtil, va molt bé per acompanyar arrossos, i peix”.

Adan també recorda que el Vinyes de Barcelona negre per ells és molt icònic ja que descriu tota la trajectòria de Can Calopa: “Aquest vi va néixer amb syrah i garnacha negra franceses i avui dia ja tenim l’anyada 100 % garnatxa negra catalana“. Per la sommelier és una aposta pel territori i per les noves varietats autòctones.

Després d’un any amb sequera i una producció més escassa, Adan té bones expectatives pera aquesta verema barcelonina: “Aquest any, amb més pluges, pinta bé”.