Cada cop és més habitual trobar cafeteries i bars a Barcelona que anuncien que serveixen cafè d’especialitat. L’1 d’octubre es commemora el dia del cafè d’especialitat. Però, què vol dir aquest concepte? Té sentit que sigui més car que altres cafès? És una moda passatgera? Jordi Mestre és el fundador de Nomad Coffee. Fa 10 anys va decidir importar a casa nostra el model de cafeteries que havia vist a Londres i Nova York. “Aquí hi havia el Satan’s Coffee Corner i Cafés el Magnífico, però poca cosa més”. Actualment, ara és tot el contrari.

“No ens creiem prou el que fem”

En 10 anys el creixement del sector ha estat exponencial. Segons les dades del perfil de xarxes bcncoffeeguide, hi ha 560 establiments, entre cafeteries, restaurants i cocteleries, que serveixen cafè d’especialitat. També ha augmentat el nombre de punts de venda de cafè en gra d’especialitat. “En tinc comptabilitzats una cinquantena. És una passada”, explica Mestre. Tot i això, lamenta que no ho valorem prou. “Com a bons catalans no ens creiem el que fem i Barcelona està en una molt bona posició mundial del cafè d’especialitat”.

“Hi ha espai per a 25 cafeteries més a cada barri”

Mestre afegeix que, a diferència de Londres i Nova York, “dues ciutats amb una escena gegant de cafeteries on costa trobar un molt bon cafè”, a Barcelona “hi ha bastants cafeteries” que en fan. Quan se li ha preguntat per si hem tocat sostre i ja no hi ha espai per a més cafeteries d’aquest estil, Mestre és més que optimista: “Hi ha espai per a 25 cafeteries més a cada barri”.

La tradició cafetera està molt arrelada a la nostra cultura, però això, segons Mestre, no vol dir que tinguéssim prou coneixement de com respectar el grau de torrat, la millor forma de conservar o de prendre el cafè. I afegeix: “No en sabíem gaire”. Diu que això, amb la nova escena d’establiments especialitzats, ha canviat. “Per aconseguir-ho cal tenir formació, una bona màquina, filtrar l’aigua i comprar bon gra”. Saber d’on ve, la varietat, el procés de producció, les notes de tast i la data de torrat són elements que no poden faltar en una etiqueta de cafè d’especialitat.

“Quan la gent el tasta hi veu la diferència”

Mestre diu, però, que entén el rebuig que pot provocar en una part del públic el preu d’aquest cafè. “És un producte de qualitat, amb molta gent darrere fent bona feina i és un producte més exclusiu. La màquina de cafè, el gra, l’aigua que filtrem… tot costa diners”. Mestre, però, diu que la millor arma per convèncer els escèptics és que el tastin. “Quan la gent el tasta veu que és molt diferent i ja els tenim una mica més a prop de convertir-se en clients per sempre”.