
És innegable l’atractiu del cafè d’especialitat a la nostra ciutat amb una allau d’establiments nous que obren pràcticament a ritme setmanal. Entre les novetats més recents destaquen dues propostes que combinen bon cafè amb música. Bafles, tocadiscos i vinils se sincronitzen amb el brunzit de les màquines del cafè d’especialitat a Jaç, a l’avinguda Diagonal, 335, i a SIP BY SIP, al carrer d’Amigó, 18.
El Jaç ha obert en un dels carrers amb més moviment de la ciutat, però travessar la porta és entrar en un món on la música en alta definició i el disseny minimalista embolcalla l’experiència. De fet, com explica la parella que hi ha darrere del projecte el nom defineix l’espai. Amb Jaç han volgut jugar amb la paraula catalana jaure, descansar i amb el gènere musical del jazz.

La Lígia Torres i l’Arnau Planes expliquen que tot va néixer fa un any i mig en un viatge al Japó i a Corea que els va canviar la vida. L’estètica i el concepte dels Jazz Kissa, els locals japonesos on s’escolta jazz, els va atrapar. Aquests espais, que són un paisatge recurrent a la literatura de Haruki Murakami, són propostes més nocturnes al país nipó, però per a Barcelona van decidir importar la idea en horari diürn. A mitjans de juliol, van fer realitat un espai on es pot prendre un cafè mentre sonen els vinils a través dels bafles integrats a les parets.

“Tenim una carta musical a part de la gastronòmica”
Jazz, bossa nova, soul… l’Arnau Planes ha posat a disposició de la cafeteria la seva col·lecció de vinils: “Aquí no sonarà heavy metal ni pop estatunidenc”. Els discos s’exposen i cada setmana canvien, per això diuen que “tenim una carta musical a part de la gastronòmica”.
De la música al cafè d’especialitat, el té matxa, el txai, els sucs i les llimonades naturals. La barra del Jaç també ofereix torrades, entrepans i rebosteria casolana, amb “producte local al màxim”. Els propietaris asseguren que tot i que l’obertura ha coincidit amb vacances, ja hi ha veïns que han provat i repetit, i ara ja pensen a obrir l’espai a activitats com sessions de DJ.

“El tocadiscos sempre ha d’estar girant”
SIP BY SIP, el germà petit de SIP Coffee Roasters, al carrer del Pintor Fortuny, 22, ha obert a finals d’aquest agost amb la mateixa filosofia que el primogènit. Bon cafè i bona música amb tres socis amants dels vinils: Jon Martínez, Pablo Lucheta i el jugador de bàsquet del FC Barcelona Nicolás Laprovittola. Expliquen que des del primer moment ho tenien clar: “Volíem que la música estigués molt present i que se sentís com si fem un cafè al saló de casa”.

“El tocadiscos sempre ha d’estar girant, la norma que tenim és no recórrer a Spotify” assenyala Jon Martínez. I així ho fan, els vinils no descansen en aquesta petita i acollidora cafeteria. Diuen que cadascú porta els seus discos o en compren algun, però el que no deixa de sonar són clàssics de la música. Rock dels 70, 80, 90 i 2000, amb grups com Led Zeppelin, Rolling Stones o Radiohead són la banda sonora de SIP BY SIP, però també indie britànic i electrònic, jazz i bossa nova. Ells també estan pensant a poder oferir alguna sessió de DJ.

Tot i la passió per la música dels tres socis, SIP és un cafeteria on torren ells mateixos el cafè i on el gra és el centre de tot. Amb l’aroma cafeter i els bafles integrats al local “volem que et transportis, estiguis a gust i hagis d’escoltar un disc sencer d’un artista que ara no és habitual”, explica Jon que assegura que alguns clients ja els han donat les gràcies “per descobrir-los nova música”.

Instantànies i un bon cafè
I una altra proposta que va més enllà del cafè és Analogin (Princesa, 45). En aquest cas l’afegit no és la música, sinó la nostàlgia que aporta un fotomaton clàssic. El client captura un moment sol o acompanyat en tres frames i després pot fer un cafè o un té matxa. Aquesta proposta s’ha fet viral a les xarxes com una experiència divertida i única. Tot i que no és un cafeteria a l’ús, es pot degustar un cafè d’especialitat com a part de l’experiència.
