Masia

El senyor Ramon

El senyor Ramon és el primer “think tank” o laboratori d’idees relacionat amb l’entorn blaugrana. Du a terme entrevistes i trobades amb diferents personalitats i estaments de l’àmbit de l’esport formatiu a fi de recollir dades i opinions expertes per extreure’n el que seran les línies mestres de La Masia del futur.

El “think tank” ha presentat els primers resultats del treball d’anàlisi que està duent a terme al voltant de La Masia, l’escola de formació dels joves talents blaugrana i referent mundial del futbol base.

Tres eixos: esportiu, econòmic i social

El l’eix esportiu, l’estudi fa palès que cal apostar per una estructura esportiva que tingui al cap la continuïtat del model esportiu. D’altra banda, el club hauria de fer un esforç extra per parar la fuga de talent dels últims anys i conseqüentment tenir una planificació de cessions adequada i la paciència necessària perquè un jugador del planter es consolidi al primer equip. Definitivament, la conclusió és que s’ha de treballar de forma clara per apostar pel planter.

En l’apartat econòmic, el Barça s’ha de centrar a reduir el deute econòmic (entre 157 i 490 milions) amb una estratègia a llarg termini i establint un nou model. Si no, hi ha risc d’un creixement insostenible de l’endeutament si el model esportiu es basa totalment en accions al curt termini i al mercat. En el període 2009-2018 hi va haver una relació inversament proporcional gairebé perfecta, entre els minuts jugats al primer equip per jugadors de La Masia i els nivells de despesa i endeutament. Per contra, en la temporada 2017-2018 els minuts jugats pels de casa van tocar fons (12.748) i la despesa en fitxatges es disparà (359,37 milions d’euros).

Pel que fa a l’eix social l’eslògan “més que un club” ha de prevaldre per sobre de totes les coses, per tant, que els primers equips professionals es puguin nodrir de jugadors formats a casa, serà un factor clau que permetrà mantenir a llarg termini l’actual estructura de propietat del club. La Masia és fonamental per conservar la identitat esportiva del club, allò que s’ha anomenat “ADN Barça”. Per altra banda és clau que els socis i aficionats del Barça es sentin seu el club i que existeixi un vincle emocional amb l’equip. En aquest sentit, s’ha detectat també una correlació entre els minuts dels jugadors de casa al terreny de joc i l’assistència a l’estadi.