L’edició de l’any 2020 de la Ruta de la Sal es farà entre el 9 i el 12 d’octubre. El causant és el coronavirus, que va afectar de ple la regata poques setmanes abans de l’inici de la prova, que estava prevista entre el 9 i el 12 d’abril.

33 anys de la Ruta de la Sal

Els organitzadors han trigat a decidir quan es farà la 33a edició però les pròrrogues successives de l’estat d’alarma del Govern espanyol han fet que fins ara no s’hagi pres una decisió. La cautela ha estat la predominant a l’hora de decidir quan s’havia de portar a terme la prova nàutica més popular entre les tripulacions amateurs. Al final en comptes d’anul·lar la convocatòria, s’ha allunyat fins al mes d’octubre. Com ha passat en les darreres edicions, la regata tindrà tres sortides: Port Ginesta, Dènia i Andratx, per arribar tots els navegants a Sant Antoni de Portmany (Eivissa). S’ha previst que a la classificació dels vaixells guanyadors s’hi afegeixi una altra: la dels clubs nàutics que promouen la competició en equip. En aquesta nova classificació puntuaran els dos primers velers de cada club.

 

 

Dídac Costa, de la Vendée Globe, a la Ruta de la Sal

Enguany l’ambaixador d’honor serà Dídac Costa, navegant oceànic que ha participat en la famosa Vendée Globe, la volta al món en solitari. Costa pot parlar amb coneixement del que és un confinament, tot i que els seus són voluntaris. En la Vendée Globe del 2016 va estar 108 dies tancat al seu vaixell.

 

 

Els orígens de la travessa

La Ruta de la Sal té l’origen en la Segona Guerra Carlina. L’any 1846 durant la revolta dels mariners Barcelona va quedar bloquejada i les reserves de sal van anar baixant. El desafiament era poder abastir de sal la ciutat i es va acabar fent a través de navegants que va convocar un empresari amb el repte que portessin sal marina des de les illes Pitiüses fins al Garraf. El premi per als primers era or i molts s’hi van apuntar amb l’afany d’enriquir-se, i de pas fer un favor als barcelonins, que podien tenir els aliments ben conservats gràcies a l’única roca que és comestible per a l’ésser humà. L’any 1989 Pepe Ferrés, que ara dona nom al trofeu del vaixell guanyador, va crear la Ruta de la Sal actual, una competició que cada vegada té més adeptes i més suport de les institucions.