Córrer continua sent un esport de moda, però les curses més multitudinàries de Barcelona han vist com en els últims sis anys hi ha hagut un descens molt significatiu de la participació. Sumant els corredors que van acabar la Cursa de Bombers, la Mercè, la Jean Bouin i la Cursa dels Nassos l’any 2013 sumaven 57.561. El 2019 van ser 33.834, xifra que significa una disminució de 23.727 corredors, o el que és el mateix, un 41 %. Per a aquestes dades s’ha fet servir el nombre d’acabats segons l’empresa Xip Groc, que s’encarrega del cronometratge de bona part de les proves barcelonines, i no el d’inscrits perquè hi pot haver una variació substancial d’entre un 10 i un 20 %, tot depenent de moltes circumstàncies. Per a la Jean Bouin només s’ha tingut en compte la cursa de 10 quilòmetres, no la de 5.

Les xifres no varien gaire si s’hi sumen tres curses que també tenen una participació per sobre dels 3.000 inscrits, com són la de Sant Antoni, la Diagonal-DiR Guàrdia Urbana i el Correbarri, que també han vist com el nombre d’atletes que hi han pres part també ha baixat de forma significativa. En aquest cas, el total l‘any 2013 va ser de 71.127 i el 2019, de 43.940. La diferència, 27.187, un 38 %.

Bombers i Jean Bouin, descensos de participació més acusats

Per diferents circumstàncies, hi ha dues proves que han tingut un descens més acusat que no pas el de les altres dues. La Cursa Bombers va “morir d’èxit” l’any 2015. Fins llavors, el nombre d’inscripcions i de participació era de rècord any rere any. El 2013 s’hi van comptabilitzar gairebé 24.000 acabats i, un any després, més de 22.000. El 2015, però, Nike, empresa organitzadora, va decidir canviar el recorregut, l’hora i el dia de la prova. De l’abril es va passar al maig, de la cursa matinal un diumenge a una nocturna un divendres i del recorregut clàssic a un lineal de la Diagonal fins al Fòrum. Resultat? Un fracàs absolut amb un davallada de més de 7.000 corredors i l’adeu de la marca nord-americana com a organitzadora. La prova ha anat tingut més problemes: canvis de data per diferents motius (l’any 2019 per les eleccions generals a l’abril i pels fets posteriors a la sentència el mes d’octubre per acabar disputant-se l’1 de desembre). El descens ha estat del 57 %. La Jean Bouin no ha tingut problemes d’aquest tipus, però la gent ha deixat de participar-hi a la prova de 10 quilòmetres de forma dràstica. Més de la meitat dels corredors (gairebé 6.000) per un significatiu 53 %. La sort per a la prova degana és que també té una cursa de 5 quilòmetres més les infantils, que fa que les xifres de participants passi dels 10.000.

participació curses populars Barcelona descens

Les causes del descens en la participació

El perquè d’aquest descens s’explica per diversos motius. Segons Andreu Ballbé, responsable de Xip Groc, la participació en les curses populars “van començar a pujar de forma exponencial a partir del 2011 fins al 2013, quan es va arribar al màxim. A partir del 2015 hi ha una “sobreoferta” de curses i comença també “l’efecte Kilian” perquè molta gent se’n va a fer curses de muntanya”. Això fa que la participació sigui menor en algunes curses, bàsicament perquè la gent es reparteix en d’altres proves. Hi ha una dada que redunda aquesta situació perquè el 2013 hi havia a la ciutat de Barcelona prop de 50 curses. Aquest 2019 n’hi ha hagut una seixantena. Per no parlar de l’augment d’altres curses de la província, ja siguin d’asfalt o de muntanya. Hi ha una altra causa, segons explica Andreu Ballbé: “Aproximadament un 50 % de corredors no repeteixen a la mateixa cursa d’un any anterior. Això implica fer un treball de màrqueting per captar nous corredors”.

Córrer continua estant de moda

Tot i aquestes xifres i el descens significatiu de participants en les proves barcelonines, cal destacar que el nombre de corredors en les diferents curses s’ha estabilitzat des de fa uns anys. Tot i que hi ha gent que deixa de fer les proves, o de córrer per diferents motius, sempre hi ha nous adeptes que comencen a prendre-hi part i a sentir que aquest esport té quelcom diferent que el fa atractiu i, fins i tot, addictiu, en el bon sentit de la paraula.