
(ACN) La Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) ha fet públic aquest dimarts el calendari de la temporada 2026, en què reserva la denominació de Gran Premi d’Espanya d’F1 per al nou circuit urbà de Madrid. El circuit de Montmeló acollirà el que ha denominat Gran Premi Barcelona-Catalunya entre el 12 i el 14 de juny. Malgrat els problemes i l’oposició d’entitats ecologistes i veïnals, la capital espanyola acollirà la cita entre l’11 i el 13 de setembre. Tot i això, el calendari fa constar un asterisc a la cita de Madrid i aclareix que la celebració del Gran Premi d’Espanya està subjecta a l’homologació del circuit per part de la FIA.
Madrid preveu acollir el Gran Premi d’Espanya des del 2026 fins al 2035, i l’Ajuntament i la Comunitat prometen que l’esdeveniment tindrà un impacte de 450 milions d’euros cada any, generarà 8.200 llocs de treball directes i atraurà 112.000 espectadors. Unes xifres que no convencen ni els veïns, que es queixen del soroll i els problemes de circulació, ni les entitats ecologistes.
Coexistència amb el premi de Catalunya
Malgrat que Ayuso i Almeida han evitat sempre contraposar explícitament l’F1 de Madrid amb el Gran Premi de Catalunya, el PP madrileny busca projectar l’esdeveniment com a exemple de dinamisme internacional i ha afirmat que el circuit de Madrid serà “el millor, mentre que el de Catalunya només té assegurada la continuïtat fins al 2026″.
L’últim intent de crear un circuit urbà de Fórmula 1 a l’estat va ser el Gran Premi de València. Va tenir lloc entre 2008 i 2012 i es considera un dels majors fiascos econòmics d’aquesta competició. L’aleshores president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, va afirmar que tindria cost zero, però finalment va costar 300 milions d’euros a les arques públiques.
Dubtes sobre els patrocinadors
El precedent de València va posar de manifest que sovint les promeses de finançament privat per part dels impulsors del projecte poden no ser realistes. A Madrid, IFEMA ha assumit la inversió inicial de 137 milions d’euros.
El 2024 el concurs va quedar desert en diverses ocasions, fet que podria fer recaure tots els costos en IFEMA, l’Ajuntament, la Comunitat, la Cambra de Comerç i Indústria i la Fundació Obra Social i Monte Piedad de Madrid.
Rebuig de veïns, ecologistes i oposició
El projecte topa amb el rebuig dels veïns, entitats ecologistes i de l’oposició a l’Ajuntament i la Comunitat de Madrid. Les associacions de veïns de Valdebebas, Canillas i Hortaleza han presentat al·legacions i queixes pel soroll, la contaminació i els problemes de mobilitat que generarà el circuit, a més de la tala de 726 arbres.
