(EFE/Redacció) L’Ineos Britannia, amb Sir Ben Ainslie i Dylan Fletcher-Scott com a timoners, i el Luna Rossa Prada Pirelli italià, comandat per Francesco Bruni i l’australià Jimmy Spithill, disputaran, des d’aquest dijous, 26 de setembre, i fins al dissabte 5 d’octubre, la final de la Copa Louis Vuitton. En joc hi ha una plaça per a la gran final de la 37a edició de la Copa Amèrica de vela de Barcelona, en què ja espera el Team New Zealand, campió actual de la competició.
La final de la Copa Louis Vuitton és al millor de 13 regates, per tant, el vencedor serà el primer a sumar set triomfs parcials. Aquesta final de la Copa Louis Vuitton es preveu una batalla incerta i més igualada que la d’Auckland 2021. El vencedor d’aquesta final de la Louis Vuitton s’enfrontarà al Team New Zealand, el defensor del títol de l’última edició de la Copa Amèrica, a partir del 12 d’octubre.
Els precedents de l’Ineos Britannia i el Luna Rossa a la final de la Louis Vuitton
La final de la Louis Vuitton serà la repetició de la final de l’edició del 2021, en què el Luna Rossa va batre per 7-1 l’Ineos Britannia. Per al Luna Rossa serà la cinquena vegada a la final del Trofeu de Desafiants, amb victòries el 2000 i el 2021 i derrotes el 2007 i el 2013. Cal afegir-hi una tercera victòria italiana, la d’Il Moro di Venezia, el 1992.
En aquest sentit, Francesco Bruni, timoner principal del Luna Rossa, ha recordat que Itàlia “fa molts anys que lluita per guanyar la Copa Amèrica” i que s’han plantejat “un gran objectiu com a equip i com a país, que és intentar aconseguir-ho ara”, per la qual cosa primer han de guanyar de nou la Copa Louis Vuitton.
Per a l’Ineos Britannia serà la segona final consecutiva i la tercera d’un equip britànic, ja que el Victory Challenge 83, patrocinat pel multimilionari Peter de Savary, amb negocis al sector navilier, petrolier i immobiliari, va ser el primer a estar en una final de la Copa Louis Vuitton, el 1983.
“Per nosaltres és un autèntic orgull disputar aquesta final de nou, perquè la Copa es va iniciar en aigües britàniques i mai no hem pogut guanyar-la”, va recordar el timoner principal de l’Ineos, Sir Ben Ainslie, que va afegir que la Copa Louis Vuitton és “la història de la Copa Amèrica” i que intentarà “amb moltes ganes” per fi aixecar-la.
S’espera una final igualada
En aquesta edició, el domini d’anglesos i italians sobre els seus rivals a semifinals ha estat absolut. En canvi, en els seus enfrontaments directes hi ha hagut total igualtat, ja que n’han guanyat dos cadascun
Després del fracàs a l’edició del 2021, l’Ineos Britannia ara té un AC75 d’altíssima tecnologia, la de l’equip de Mercedes de Fórmula 1, i amb una configuració a la tripulació diferent de la del 2021. Aleshores Ben Ainslie va ser el timoner i Giles Scott, el tàctic.
El Luna Rossa Prada Pirelli ha sorprès amb un AC75 que anomenen Silver Bullet (‘bala de plata’). La serenitat del veterà Francesco Bruni a la seva sisena Copa Amèrica i l’agressivitat de l’australià Jimmy Spithill, a qui anomenen Pitbull, a la seva setena Copa, amb dos títols (2010 i 2013), els han portat fins a la final.
Però segons sembla, durant aquests mesos a la capital catalana, el potencial de l’Ineos Britannia convida a pensar que aquesta final no serà el passeig dels italians que va ser Auckland el 2021, cosa en què coincideix el timoner del Luna Rossa, Jimmy Spithill.