La comunicació entre els esportistes i els periodistes sempre ha estat unidireccional: els periodistes feien preguntes i els esportistes les responien com volien. Amb l’arribada de les xarxes socials ha canviat tot. Ara veiem jugadors que envien missatges a les xarxes, vídeos, escrits, s’obren a tot el públic, que pot contestar-los o comentar el que diuen, més enllà dels periodistes. I amb la irrupció del món youtuber encara ha fet tot un gir més.

Esportistes que fan directes de videojocs

El jugador de l’NBA Álex Abrines va deixar l’NBA per problemes personals. Ningú no sabia què li passava ni com es trobava i la següent comunicació va ser en un directe de la plataforma Twitch, i ara juga a videojocs regularment i la gent el pot veure i interaccionar amb ell a través d’aquest canal. Cap periodista no l’ha pogut entrevistar, però qualsevol li pot preguntar el que vulgui mentre juga al Fortnite.
Però no és l’únic: Nico Richotti, a Fortnite; Ninja hi juga amb Neymar i el raper Drake; Dele Ali juga a Twitch, o lluitadors de la UFC com ara Demetrius Johnson o l’actor Jerry Ferrara, que a més gestiona l’equip dels Knicks de la lliga NBA 2K i n’és l’actual campió.
Els periodistes es tornen bojos perquè no saben com explicar el fenomen. La nova generació d’esportistes que també volen ser youtubers i els agrada saltar-se els filtres. Les lesions, els viatges, les hores mortes, són bons moments per jugar a videojocs i ensenyar-ho.

Jugadors reals i virtuals

A més, hi ha jugadors que inverteixen en esports per la xarxa i que els agrada competir: André Gomes inverteix en G2 eSports, Gerard Piqué ha creat la lliga eFootball Pro, Sergi Roberto juga habitualment al Fortnite i a l’NBA 2K.
És el futur? Amb les xarxes, tothom té accés al públic i als jugadors els agrada ser espontanis i treure filtres per contactar amb la gent. Això els ajuda a ser més autèntics i que la gent s’hi identifiqui més, tot i que hi ha qui apunta que és una manera perquè els esportistes s’escapoleixin de tractar els temes que no volen, ja que eviten les preguntes dels periodistes i només envien el missatge que més els interessa en cada cas.

Outconsumer i els esports electrònics

El Roc Massaguer és periodista i youtuber, conegut com a Outconsumer. Cada dues setmanes fa una col·laboració amb el programa ‘btv esports’. Aquesta és la llista de tots els temes que ha tractat i que pots recuperar:

  1. Què són els e-sports
  2. El fenomen Fortnite
  3. Com funciona la simulació en els videojocs
  4. Com identificar els videojocs més adequats per als nens
  5. Els clubs convencionals creen equips d’esports electrònics
  6. La fira més gran de videojocs, la Barcelona Games World, des de dins
  7. Una partida en directe al mític videojoc Tetris Effect
  8. El paper de les dones en el món dels esports electrònics
  9. La revolució dels jocs per mòbil, juguem al Brawl Stars
  10. Pagar més per guanyar més, el preu real dels videojocs
  11. Quins són els esports electrònics més vistos? Quanta gent els segueix?
  12. Com l’addicció als videojocs afecta sobretot els menors
  13. Les “gaming houses”, els centres d’alt rendiment per a jugadors
  14. La dificultat en els videojocs