La diferència entre guanyar i perdre de vegades implica petites diferències, detalls, i el Barça vol que aquests detalls (o la majoria) es puguin obtenir per tal de poder estudiar-los i fer-ne el millor ús. És per aquest motiu que des de fa anys, però més concretament des del 2015, el club ha creat una àrea concreta (l’Àrea de Coneixement, que dirigeix Albert Soler, director també de les seccions professionals del club) que té una localització precisa (la tercera planta de la nova Masia) i un pressupost assignat (un milió d’euros més el pressupost del projecte Masia 360, relacionat íntimament amb aquest).

El pal de paller del Barça Innovation Hub és el coneixement, amb quatre eixos principals, tal com ha detallat el comissionat del projecte, Jordi Monés:
1. Adquirir-lo: allà on sigui, el Barça vol aconseguir-lo i portar-lo fins al club.
2. Generar-lo perquè és la font de la innovació.
3. Compartir-lo, ja sigui de forma gratuïta perquè pugui beneficiar-se’n tothom, o pagada, per tal de recuperar i generar beneficis.
4. Transferir-lo

Declaracions de Jordi Monés.

Les àrees que el club ha creat per tal de desenvolupar el projecte són cinc:

1. Serveis Mèdics i nutrició (amb el doctor Gil Rodas al capdavant)
2. Rendiment (dirigida per Francesc Cos)
3. Esports Col·lectius (amb Paco Seirul·lo i Joan Vilà com a caps visibles)
4. Tecnologia (Enrique Martín)
5. Ciències Socials (sense ningú al càrrec, de moment)

Els beneficis d’aquest projecte, segons Javier Sobrino, director adjunt del Barça Innovation Hub, són molt clars. D’una banda, consolidar el lideratge del coneixement esportiu i, de l’altra, oferir el punt diferencial d’aquest pla estratègic (cap club d’Europa i molts pocs del món ho estan fent). Amb aquest pla també es pretén la creació de productes i serveis que poden generar ingressos al club tangibles i no tangibles (econòmics i de prestigi).

Els agents d’aquest ecosistema són quatre.
1.Les universitats i centres de recerca. El club té acords amb universitats catalanes, nord-americanes i xineses, entre d’altres.
2. Agents de finançament
3. Indústria esportiva
4. Patrocinadors específics no tradicionals

També cal destacar les activitats que el club ja desenvolupa i que vol continuar duent a terme. Congressos i conferències mèdiques, projectes de recerca (actualment hi ha més de 70), màsters i postgraus, plataformes digitals (i d'”e-learning”), el codesenvolupament de productes i les proves o testatges de productes i serveis. Un dels exemples més clars d’això és l’acord que té el club amb Gatorade per desenvolupar millores del sistema d’hidratació.

Des del punt de vista pràctic, aquest projecte ja s’ha posat en marxa en molts aspectes. Les famosos rotacions de Luis Enrique no són producte només de decisions tàctiques del cos tècnic, sinó que formen part d’un estudi global físic de cada jugador del primer equip dels quals reben nombroses dades que s’analitzen de forma molt acurada.
Però aquest projecte -que és independent de l’èxit esportiu que pugui tenir el club- té altres aplicacions pràctiques. Per exemple, el nou entrenador del primer equip no podrà triar equip mèdic ni preparador físic perquè és un àrea estructural que el club no vol variar i que va lligat a la forma de jugar del que s’ha anomenat “estil Barça”. En el cas de l’entrenador de bàsquet, Georgios Bartzokas, no va poder incorporar el seu equip. Però el Barça Innovation Hub no està pensat únicament per als equips professionals, també es vol implementar en tots els equips de tots els esports del club. D’aquesta manera, una part del sou dels preparadors de totes les seccions es dedica a la formació. Els entrenadors estan obligats a passar per aquesta formació per tal d’adaptar-s’hi.
Un altre punt destacat i nou és un projecte que tenen entre mans Paco Seirul·lo i Joan Vilà, que és el de buscar i posar en pràctica un estil de joc per a tots els esports d’equip del club que sigui diferencial i que es pugui transmetre. Aquest projecte és més a mitjà termini, però ja hi estan treballant.

En definitiva, el Barça vol ser un club capdavanter en coneixement i innovació i els directius creuen que serà un dels àmbits clau del futur més proper perquè implica moltes àrees de treball que no només afecten el dia a dia de jugadors i tècnics, sinó que tenen a veure amb la transformació de la societat mitjançant el coneixement. És un valor afegit del club i de la ciutat de Barcelona.