Una classificació paral·lela que té en compte els valors, independentment del resultat del partit. Serveix per a moltes coses, tant pel que puntuen bé, com pels que no. Víctor Garcia, director CEEB "Aquesta valoració no la voliem deixar estar i que no tingués cap pes ni cap repercusió. El que fem és una classificació dels mateixos equips que estan a la lliga peró només valorant les seves actituds. D'aquí surten les paral-leles que li diem nosaltres. Després s'atorguen uns premis també. Tal com es donen uns premis a les classificacions esportives nosaltres ho donem a la classificació en valors. Els que estan a la part de dalt es motiven molt.Les families sobre tot. Els jugadors potser no ho segueixen tant, però les famílies sí. De seguida incrementen la seva activitat positiva als encontres. Els que estan a la part de baix també reaccionen. Sobre tot perquè des del consell reben alguna notificació. Escolta, què us ha passat? Que teniu dos o tres vermells. S'hi posen. Tot i que hi havia opinions que publicant vermells a l'escola es podia fer un sentiment de vegonya, des del comité ètic vam dir: S'ha de reaccionar. Si no ho veuen, no reaccionaran. Si ho veu tothom, reaccionaran més encara. Aquesta és la idea. Aquesta és una de les formes, mitjançant la qual, valors com el respecte, la honestedat o la responsabilitat, entre d'altres, es transmeten gràcies a l'esport escolar. I per fer-ho, tots els actors implicats (escoles, entrenadors, esportistes, tutors de jocs i famílies) en formen part. Montserrat Vergé, vicepresidenta social CEEB "Educa la coherència. El fet que tots, des de l'escola, des de la família, des de les entitats esportives, des de tots els ámbits creiem més o menys en el mateix. Per tant, és una forma de transmetre aquests valors que em semblen fonamentals. Una altra cosa que també ens hauriem d'aplicar és donar exemple. És a dir, no podem demanar coses als esportistes que nosaltres no complim. Els nens estan molt il-lusionats. Per tant, quan juguen, quan entrenen i quan competeixen la paraula del entrenador acostuma a ser una paraula molt important per ells. Tota aquella transmissió de valors que pot fer l'entrenador durant un entrenament o un partit té un valor espectacular. El Consell hi posa els mitjans, però han de ser tots els actors implicats els qui en prenguin part de forma activa per aconseguir el millor resultat per a tots.

L’esport és una eina fonamental per al creixement dels infants i aporta multitud d’aspectes positius, tant des del punt de vista físic com emocional. És en aquest segon aspecte en el qual potser no s’ha incidit tant, sobretot pel que fa a l’esport de base, que és l’etapa més important per als infants. Per aquest motiu, Barcelona és una ciutat pionera en la transmissió de valors gràcies a l’esport escolar.

La feina del Consell de l’Esport Escolar de Barcelona

El Consell de l’Esport Escolar de Barcelona fa anys que treballa en aquesta transmissió de valors com el respecte, la honestedat o la responsabilitat, entre d’altres. Per fer-ho, tots els actors implicats (escoles, entrenadors, esportistes, tutors de jocs i famílies) n’han de formar part activa. I ho han de fer des de la coherència i donant exemple als més petits, que ho han de rebre d’una forma natural.

Nens i nenes esport escolar donant la maAl final dels partits els esportistes i entrenadors se saluden com a senyal de respecte

La classificació paral·lela

Una forma de donar visibilitat a aquesta transmissió de valors és mitjançant l’anomenada classificació paral·lela. Del que es tracta és de valorar i puntuar les actituds dels esportistes, dels entrenadors i, fins i tot, de les famílies que hi prenen part com a públic. D’aquesta manera, existeix una altra classificació a banda de l’esportiva que motiva els escolars i les escoles. A més a més, també reben uns premis, tal com es fa amb la classificació habitual. Però de la mateixa manera serveix perquè els afectats amb puntuacions negatives puguin adonar-se de si estan fent alguna cosa malament perquè la intenció és, precisament, fer-los reaccionar.

el consell esport escolar barcelonaLa classificació paral·lela és independent de l’esportiva

Els escolars són en una edat en la qual poden adquirir hàbits i valors molt importants per al seu desenvolupament. A més, veuen en l’entrenador una persona molt important per a ells que els pot guiar. El consell hi posa els mitjans, però han de ser tots els actors implicats els qui en prenguin part de forma activa per aconseguir el millor resultat per a tots.