Des de primera hora del matí, a la plaça d'Espanya era ben evident que aquest ha estat centre neuràlgic de la Marató. Restriccions de trànsit, tanques, desplegament policial i milers de corredors preparats. La majoria han seguit la consigna, hi han arribat en metro, disposats a donar-ho a tot. Amb els participants i la ciutat a punt, ha arribat el moment. El recorregut són 42 quilòmetres i a mesura que els atletes han anat avançant s'han anat tallant els carrers. Els agents han controlat el trànsit i també han atès les demandes dels conductors. Al centre de la ciutat, moltes parades d'autobus desertes. Els passatgers han buscat alternatives, però n'hi ha qui no se n'han sortit. El servei però no s'ha interromput. Un treballador ha anat informant els viatgers que la parada s'havia desplaçat fins al carrer de la Diputació. Problemes al centre de la ciutat però també en d'altres punts. Els més perjudicats, els qui anaven a la feina. L'alternativa més còmode ha estat anar en metro, i això s'ha notat a les andanes. A Glòries, per exemple, s'ha regulat la mobilitat, fent que un dels accessos fos per sortir i l'altre d'entrada. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "La marató és un repte per a la mobilitat però també un gran espectacle. Moltíssimes persones han sortit al carrer per veure els atletes". La qüestió és animar els corredors i si cal, fer-ho, disfressats. A banda dels aplaudiments del públic també hi hagut molta música, amb una quarantena de punts d'animació repartits per tota la cursa. "Venim de París, nosaltres formem part d'una escola de pedicura i podologia i hem vingut a encoratjar els nostres amics i professors de cara a la cursa." "Estem contents perquè fa bon dia i la gent és agradable."

Per als taxistes, aquest diumenge al matí pràcticament impossible treballar. N’hi ha que es pregunten qui els compensarà per aquest dia perdut de feina. Poc després de donar el tret de sortida, l’alcalde Trias ha demanat disculpes a tots els afectats pels nombrosos talls de trànsit que provoca la Marató, però ha argumentat que és un esdeveniment molt bo per a Barcelona, perquè situa la imatge de Barcelona al món com una ciutat que aprecia l’esport.

Després de sortir progressivament de l’avinguda de la Reina Maria Cristina, els corredors han pujat pel carrer de Sants i, després de fer una volta per les Corts, han tornat a baixar cap al centre per la Diagonal. Els diversos grups han avançat de forma prou compacta durant aquesta primera part de la prova, però amb un ritme bastant ràpid que ha permès a molts començar a polvoritzar els primers rècords.

La Marató de Barcelona, amb 19.200 inscrits enguany, és la cinquena més important d’Europa. En aquesta 37a edició destaca l’augment de la participació de dones (17%) i d’estrangers inscrits (42%). La ciutat esdevé aquest cap de setmana una destinació de turisme esportiu, a la qual no només arriben milers de corredors d’altres països sinó també els amics, familiars i acompanyants que vénen a animar-los.

L’anada cap a llevant s’ha fet per la Gran Via. Després han pujat pel passeig de Gràcia i han agafat els carrers del Rosselló i de València. Totes aquestes vies han estat tallades a la circulació de forma total o parcial. Per exemple, al passeig de Gràcia han quedat oberts els carrils de baixada, tot i que s’ha pogut passar de la Gran Via.

Els talls de trànsit també ha fet que 58 línies d’autobusos hagin alterat o limitat el recorregut, motiu pel qual només es recomanava desplaçar-se en metro. A les estacions més massificades hi havia agents de mobilitat facilitant-ne l’accés i la sortida. Per exemple, a la de Glòries, un dels accessos s’ha fet només d’entrada i l’altre, només de sortida.

Les línies T1, T2 i T3 del Trambaix no han entrat a la ciutat més enllà de la parada de Palau Reial, mentre que la T4 del Trambesòs ha estat anul·lada fins a les 14.30 h.

Una ruta per tota la ciutat

Els corredors han enfilat la Meridiana fins a Fabra i Puig i després l’han tornat a fer de baixada, per reemprendre el recorregut pel carrer de València i tornar a baixar per Bac de Roda fins a la Gran Via. El recorregut per l’àrea de Llevant de la ciutat arriba fins a la rambla de Prim, fins a prop de la plaça de les Glòries per la Diagonal i després torna cap al Fòrum, des d’on s’inicia el recorregut pel front marítim. Fins al carrer de la Marina, la ronda de Sant Pere i la via Laietana. Després d’un últim tram en paral·lel a la ronda del Litoral, la Marató ha pujat pel Paral·lel fins a l’arribada de nou a Maria Cristina.

Entre el públic que aquest matí s’ha acumulat als punts més cèntrics del recorregut de la Marató, hi havia molts aficionats a l’esport que, si bé no s’atreveixen amb una marató, s’han mostrat disposats a córrer alguna altra de les curses del calendari atlètic de la ciutat.

La carrera ha tingut 16 punts d’avituallament per als participants i 51 punts d’animació per amenitzar la prova. Als carrers més cèntrics, els corredors s’han trobat amb nombrosos grups d’aficionats que els han animat al seu pas. Alguns fins i tot s’han disfressat per fer-se notar entre el públic, com aquest grup de Spiderman que ha arribat des de París.

Els grups capdavanters, formats pels atletes professionals, també han estat seguits pels vehicles dels equips, l’organització i els mitjans de comunicació. TV3 ha retransmès la cursa en directe.