Durant l’acte inaugural, el president de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa, ha demanat més compromís social per part de les empreses del sector turístic. A parer seu, l’èxit en el turisme de la ciutat no s’ha compartit d’una manera equitativa ni tampoc ha contribuït a millorar cohesió social. Illa assegura que els beneficis s’han concentrat en els principals agents econòmics, mentre que els costos, com poden ser la precarització del treball o les dificultats en l’habitatge, ha afectat el conjunt de la població.

D’aquest primer informe se n’han pogut treure diverses conclusions. Segons el president de la Taula del Tercer Sector, “La primera conclusió és que encara que sigui un sector molt important per a la ciutat de Barcelona, viu d’esquena a la realitat associativa de la nostra ciutat”. I és que sis de cada 10 entitats del sector social afirmen no tenir cap relació amb el sector turístic.

Només un 8 % assegura que el sector li genera algun tipus d’activitat econòmica directa. D’aquestes, un 83 % creuen que hi ha impactes positius. Sobretot en valoren la millora en la situació de persones usuàries i en destaquen el tema laboral. En canvi, un 97 % de les entitats identifiquen impactes negatius pel que fa al turisme. En aquest cas, el que més preocupa és la dificultat per trobar habitatges socials o locals i l’empitjorament de l’espai públic.

Malgrat tot, Illa ha apuntat que aquelles entitats en què sí que es produeix la cooperació els resultats són molt positius. “Les entitats socials poden millorar la seva atenció a els usuaris, sigui via inserció laboral, prestació de serveis o la restauració”.

Des de la Taula del Tercer Sector afirmen que l’Administració disposa d’eines per garantir més retorn social a l’impacte del turisme, però no s’aprofiten prou. A la vegada, assegura que no s’ha exigit a les empreses turístiques la responsabilitat social que li pertocaria tenint en compte el gran volum d’activitat que genera.

Agustí Colom, regidor d’Empresa i Turisme  també ha parlat en l’acte inaugural d’aquesta jornada i ha afirmat que aquestes bones pràctiques que s’han presentat aquest dimecres han de servir “per ajudar a veure quins camins podem transitar perquè el turisme tingui un impacte menor”. També ha destacat que les experiències han d’ajudar a saber com es poden distribuir millor a la ciutat els beneficis que produeix el turisme. En aquest punt, Colom ha defensat el paper del Consell de Turisme Ciutat, en què el tercer sector ja hi és present, i ha afirmat que gràcies a aquest organisme diversos actors de la ciutat poden interactuar millor i veure una visió més amplia del turisme.

En aquest sentit, el director general del Consorci de Turisme de Barcelona, Jordi William Carnes, ha defensat que les empreses del tercer sector han de formar part de Barcelona Turisme, ja que només així es podrà aconseguir més interacció.

Recupera l’entrevista completa el president de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa, a ‘El matí de Barcelona’, de betevé 91.0 fm aquí: