Boris Mir, director adjunt de Escola Nova 21, ha explicat en una entrevista a betevé que el moviment neix “d’una demanda social i una necessitat de renovació dins les escoles i els instituts”. Això sí, es tracta d’un projecte nascut a l’escola pública, ja que de les 25 escoles impulsores, 19 són del sistema públic. Mir, però, avisa els que vagin molt perduts en el procés de preinscripció que “el fet que una escola formi part del programa no diu res, no som un certificat de qualitat només és un declaració d’intencions, que aquella escola té ganes de treballar, conjuntament amb altres, per caminar cap a aquesta escola que desenvolupa competències i amb un sistema de valoració centrat en l’aprenentatge”.
També explica que el programa s’emmiralla en els models educatius de països referents com Finlàndia i el Canadà, però també Austràlia i algunes escoles dels Estats Units, a més de la gran renovació pedagògica que es va fer a Catalunya i que el franquisme va estroncar. En aquest sentit destaca que tots aquests casos tenen uns “trets comuns i és que totes estan centrades a preparar per a la vida, en la personalització, amb una formació que inclou un sistema d’avaluació que inclou totes les dimensions de la persona, la part cognitiva, ètica i social”. La idea és utilitzar sistemes d’aprenentatge que facin dels alumnes “persones autònomes, lliures i responsables”.
Escolta l’entrevista completa aquí.