Aquest dimecres comença el termini perquè els usuaris afectats per les clàusules terra presentin les reclamacions a les entitats bancàries de manera presencial. Tots els bancs estan obligats per decret a tenir habilitat un departament des d’on canalitzar aquestes reclamacions i donar-hi resposta. El coordinador d’Adicae, Àlex Daudén, ha explicat a ‘El matí de Barcelona’ que desconfia que les entitats siguin transparents a l’hora d’atendre els afectats: “l’entitat pot ignorar-los, o contestar-los i dir-los que no tenen la raó, o respondre amb una quantitat de diners inferior, o oferint-los mesures compensatòries. Aquí tindrem molts casos d’abusos, perquè es dedicaran a col·locar productes financers o assegurances que no aniran d’acord amb el perfil dels clients.”

Segons el reial decret impulsat pel govern de l’Estat, cada usuari ha d’acudir a l’entitat de manera individual i no pot articular el seu cas en una reclamació col·lectiva. Adicae defensa que “ens hauria agradat que hi hagués una solució universal per a tots els afectats”. “Les entitats haurien d’estar obligades a informar els seus clients que tenen clàusules terra i explicar-los que la poden reclamar de manera gratuïta i com ho han de fer. Al final, en canvi, només els han d’informar per la seva pàgina web o amb un cartell a l’oficina”.

El coordinador de l’entitat de defensa dels usuaris de la banca ha donat algunes claus per saber si la nostra hipoteca inclou clàusules terra, o el que és el mateix, limitacions a la variabilitat del tipus d’interès. “Primer de tot, la nostra quota no ha d’haver canviat al llarg dels últims anys. També podem consultar l’escriptura del préstec hipotecari, a l’apartat tercer, que és el que parla d’interessos i on se solien incloure les clàusules abusives. Un cop comprovat que hi ha dret a reclamació, hi ha diverses opcions: via judicial o resolució extrajudicial voluntària”. Segons Adicae, obrir el mecanisme extrajudicial no tanca la porta a la via judicial: “sempre s’estarà a temps de no acceptar la proposta de l’entitat”. Si la proposta de l’entitat és inferior al que corresponia, el jutge donarà la raó al client i l’entitat assumirà els costos del procés, però si el jutge considera que era justa, els costos els haurà de pagar el client.

Pots escoltar l’entrevista sencera en aquest enllaç: