Situada al barri del Coll, la xarcuteria El Argentino fa dècades que aixeca la persiana cada matí. És la segona botiga més antiga del barri, un nucli que, per la seva orografia, dificulta l’arrelament dels comerços. Però la Cristina Capón regenta aquest establiment de queviures des de fa més de 30 anys.

El fundador del negoci era El argentino

El 1970, Manuel Capón, el pare de l’actual propietària, va engegar aquest negoci al carrer del Santuari, 6. Nascut a Galícia, va emigrar a l’Argentina, on va viure durant 20 anys, abans d’instal·lar-se definitivament a Barcelona. El seu pas pel país sud-americà, els anys 50 del segle passat, va donar nom a l’establiment. “Tothom el coneixia com El argentino, no li deien pel seu nom, Manuel. I ell es feia dir així”, rememora la Cristina, la filla del xarcuter. 

Un dels comerços més antics del Coll

Aquest nucli barceloní està ubicat entre dos turons, el del Carmel i el del Coll, que dona nom al barri. Els seus carrers tenen forts pendents que no contribueixen a fomentar el comerç local. De fet, l’any passat els comerciants del barri es van agrupar en l’Associació Coll Amunt per animar les compres en els seus establiments. El Argentino és una de les poques botigues que aguanta dempeus després de cinc dècades. La seva propietària ho justifica per uns consumidors fidels que l’han ajudat a celebrar aquest aniversari. “El secret és la clientela que tenim, que ens respecta i que potser els oferim bon producte a bon preu. Hi som gràcies a la gent del barri que ens estima“, explica la Cristina. 

De productes carnis a aliments vegans

Fa 12 anys el local de 25 metres quadrats va ser remodelat i, de mica en mica, la propietària ha diversificat l’oferta de productes. Des de llonganisses i formatges a pasta, vins ecològics o hamburgueses veganes. “Ens ve a comprar gent gran de tota la vida, gent jove, gent vegetariana que amb molt de respecte compra els seus productes i no miren cap allà [la zona de carns]”.

El Argentino ha introduït aliments no estrictament carnívors a les seves estanteries i mostrador per ampliar la seva oferta i assegurar la supervivència del negoci.