vaga vueling 2022
vaga vueling 2022
Escolta aquesta notícia

(ACN) Vueling i Ryanair sumen el 65 % de les 1.550 reclamacions a l’Agència Catalana del Consum (ACC) contra aerolínies entre el 2024 i 2025. Vueling encapçala la llista d’empreses amb més reclamacions (575), seguida per Ryanair (447), Iberia (118), Wizz Air (56) i Edreams (54).

Les incidències que generen més reclamacions són les cancel·lacions i els retards, que representen prop del 40 % del total. En grau més baix hi ha les reclamacions pel cobrament de suplements per les maletes de cabina, amb gairebé el 13 %. En paral·lel, la Generalitat ha sancionat set companyies aèries amb un import global de prop de 500.000 euros per “pràctiques comercials deslleials” com el cobrament de l’equipatge de mà en vols nacionals o la imposició de clàusules abusives.

Vueling: “És un 0,001 % del passatge total”

Des de Vueling apunten que les 575 reclamacions que registra l’ACC, representen només un 0,001 % respecte al total de passatgers de Barcelona que transporta la companyia. En concret, destaquen que entre 2024 i 2025 han transportat 32 milions de passatgers. És a dir, només una persona entre 60.000 passatgers posa una reclamació.

L’equipatge de mà, qüestió conflictiva

“En el cas de l’equipatge de mà és evident que tenim un conflicte”, ha reconegut el director de l’Agència Catalana del Consum, Isidor García, en declaracions a l’ACN. “Les companyies aèries han decidit fer força conjuntament davant la UE per tenir dret a cobrar-lo. Però nosaltres som prudents i fem complir la llei“, ha continuat García, que ha recordat que des dels anys 60 Espanya té una llei, avalada pel Tribunal de Justícia de la UE, que nega la possibilitat de fer pagar per l’equipatge de mà en vols interiors o estatals.

“No dubtem a aplicar-la i val la pena que la gent ho sàpiga”, ha recalcat el director de l’ACC, que considera que fer pagar per l’equipatge de mà en vols internacionals o transoceànics és merament “una discussió política”. “El Parlament Europeu ha plantat cara obertament i ha dit que la cosa no pot anar per aquí, en detriment dels drets dels consumidors”, ha apuntat García.

Campanya informativa en aeroports i xarxes socials

La Generalitat, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum, ha engegat una campanya informativa amb l’objectiu que la ciutadania conegui els seus drets i la manera d’exercir-los, en cas d’incidències amb els serveis contractats per als seus viatges, com ara cancel·lacions, sobrereserves (overbooking), retards en vols, problemes en la facturació o pèrdua d’equipatge.

La campanya —fins al 14 de setembre— es difon principalment a les xarxes socials @consumcat, però també per mitjà de pantalles dels aeroports de Barcelona i Girona – Costa Brava. “Crec que el consumidor cada vegada està més informat, però potser no sap trobar la informació necessària”, ha ironitzat el director de l’Agència Catalana del Consum.

Passar de la queixa a la reclamació

Isidor García ha detallat que de les 1.551 reclamacions fins al moment se n’han pogut resoldre el 38 % per la via de la mediació. “I podria ser superior si les companyies acceptessin l’arbitratge de Consum”, ha etzibat García. Un altre 15 % de les reclamacions es troba en tramitació. “Venim de la cultura de la queixa i fer-la passar a la cultura de la reclamació és un pas endavant”, ha reflexionat en veu alta el director de l’Agència Catalana del Consum.

“La reclamació comporta un nivell de compromís i solidaritat superior, que vol evitar que altra gent pateixi inconveniències similars”, ha comentat García, que pronostica que les reclamacions dels usuaris augmentaran en els pròxims anys. “Com més informació té el consumidor, més conscient és de com actuar per defensar els seus drets. I nosaltres estem aquí perquè això sigui possible”, ha conclòs el director de l’Agència Catalana del Consum.

Imatge de l'autor/a