Noves de trinca. Aquestes són les dues furgonetes elèctriques de Nissan que la marca de supermercats Condis i Mercabarna ja utilitzen en proves per al transport de mercaderies. El vehicle elèctric, de zero emissions, encara no acaba de fer-se un lloc en el mercat dels utilitaris, però ja és habitual als autobusos i els taxis. Nissan ha trobat un nínxol de mercat en els vehicles de transport que vol aprofitar amb aquesta furgoneta que només es fabricarà a la planta de Barcelona. El principal avantatge: cada recàrrega costa tres euros i suposa un estalvi del 60% respecte de les furgonetes de combustible. Però no és l'únic. MARCO TORO, director general de Nissan Iberia "En los casos de vehículos eléctricos de mercancías, sus propietarios podrían ampliar su franja de trabajo empezando a horas más tempranas, evitando la contaminación acústica y planeando mejor el uso del vehículo, entonces ahorrando energía." A més de reduir costos de transport i de manteniment (ja que no se n'han de canviar filtres ni olis, com en els motors de combustió), utilitzar aquestes furgonetes per distribuir mercaderies pot ajudar a retallar altres despeses. SÒNIA RECASENS, directora general de Mercabarna "En tot el que és zona blava i verda ja no hi ha pagament en aquest moment per al vehicle elèctric, però volem treballar incentius específics perquè aquestes furgonetes de Nissan també estiguin incentivades a l'hora de fer la càrrega i descàrrega a la ciutat." Zones que acostumen a estar molt plenes, amb les complicacions que això implica per als transportistes. Tot i que el director de Nissan no ha fet públic el preu de la furgoneta, l'Ajuntament insisteix en la reducció de costos que suposa. És per això que en promourà l'ús entre els 23.000 professionals que cada dia es concentren a Mercabarna.

Aquest dimarts s’ha presentat el nou model de furgoneta elèctrica de Nissan. Es tracta d’un vehicle que es fabricarà en exclusiva per a tot al món a la planta de la Zona Franca a partir del mes de maig. Se’n faran 20.000 unitats a l’any que s’exportaran a diferents països. Les presèries de la furgoneta e-NV200 de Nissan s’han estrenat aquest matí a Mercabarna, on ja està en proves per al transport de mercaderies.

El vehicle elèctric no acaba d’implantar-se entre els usuaris de motos i cotxes utilitaris. El preu, que és considerat alt per part de molts consumidors, i les dificultats i manca de protocols per instal·lar punts de recàrrega domèstics, fan que els vehicles més venuts siguin encara els de combustible o els híbrids. La realitat, però, és que el vehicle totalment elèctric, de zero emissions, es comença ja a usar amb freqüència als autobusos i els taxis per reduir despeses. La multinacional Nissan sap que els ciutadans encara no tenen prou interès en aquest tipus de vehicle, però ha trobat un nou nínxol de mercat: el transport de mercaderies.

Precisament per això han presentat la nova furgoneta, la e-NV200, a Mercabarna. El director de Nissan Iberia, Marco Toro, ha explicat aquest matí que aquest vehicle es fabricarà només a Barcelona a partir del 5 de maig i que es faran 20.000 unitats que s’exportaran a tot el món. Toro, juntament amb la presidenta de Mercabarna, Sònia Recasens, han destacat els beneficis i l’estalvi d’utilitzar el vehicle elèctric, tot i que el responsable de l’empresa a Espanya no ha volgut dir el preu del model que avui s’ha presentat i que es posarà a la venda a partir del mes de juny.

Un dels principals atractius reals d’aquest tipus de vehicle, que ja està sent utilitzat per la marca de supermercats Condis en la distribució d’aliments, és l’estalvi energètic i econòmic que suposa. Cada recàrrega completa del motor té un cost aproximat de tres euros, almenys un 60% menys del que costaria omplir el dipòsit de benzina o dièsel. A banda de la reducció de despeses en energia per posar en marxa els vehicles, cal tenir en compte l’abaratiment de costos habituals d’aparcament com els de les zones blava o verda (gratuïta per als vehicles de zero emissions), la reducció de costos pel que fa al manteniment, el mínim impost de circulació que es paga (els vehicles elèctrics tenen una rebaixa del 75% en la taxa) i ara, s’hi podria sumar un nou element. La presidenta de Mercabarna i alhora regidora d’Economia de l’Ajuntament de Barcelona, Sònia Recasens, ha anunciat durant la presentació de la furgoneta que el consistori es planteja també una bonificació per als usuaris de vehicles elèctrics en les zones de càrrega i descàrrega de la ciutat.

Coincidint amb la presentació d’aquest vehicle, que els treballadors de Mercabarna consideren que els pot beneficiar en la seva tasca diària, s’ha realitzat una jornada de sensibilització per als professionals de les mercaderies. De fet, el consistori vol continuar amb aquesta conscienciació per fer que els transportistes i els seus responsables (més de 23.000 professionals) comencin a fixar-se en els transports nets. A Barcelona ja hi ha més de 200 punts de recàrrega, fet que facilitaria treure les mercaderies de Mercabarna i fer-les arribar a qualsevol punt de la ciutat o de l’àrea metropolitana. En teoria, a molts els atrau la idea. Caldrà tornar al mercat de majoristes en un temps, i veure si finalment es posa en pràctica. De moment, l’empresa de supermercats Condis ha estat la primera a fer-ho.