L’Eco Barcelona és un vaixell de càrrega amb zero emissions mentre està atracat al port. L’ha posat en servei la companyia Grimaldi per operar entre les ciutats italianes de Liorna i Savona i els ports de Barcelona i València. La nau utilitza combustibles fòssils per navegar, però funciona amb electricitat mentre està aturat. En concret, s’abasteix de corrent generat durant la navegació i emmagatzemat en bateries de liti, i també produeix llum mitjançant 350 metres quadrats de plaques fotovoltaiques.

Vaixell de Grimaldi amb zero emissions

Segons ha informat la companyia, a més, pot transportar fins a 525 camions de mercaderies, el doble que la resta de vaixells de Grimaldi. Tot i això, anant a la mateixa velocitat que la resta de naus, gasta el mateix combustible. Tot plegat, ha fet que el registre naval italià hagi distingit l’Eco Barcelona amb la classe Green Plus, que “reconeix les solucions de disseny, els sistemes a bord i els procediments operatius implementats, tant durant la fase de construcció com durant la fase operativa”. Entre les mesures mediambientals amb què està equipat, també hi ha un sistema de purificació de gasos per minimitzar l’emissió de sofre i partícules.

L’Eco Barcelona és un dels 12 vaixells de càrrega horitzontal de què disposa Grimaldi. Fa 235 metres de llarg, 34 d’amplada i pesa més de 67.300 tones. Pot assolir una velocitat de creuer de 20,8 nusos.

Estratègia verda del Port

Segons ha explicat la presidenta el Port de Barcelona, Mercè Conesa, l’aposta per aquest tipus de vaixells afavoreix el que ha anomena “estratègia verda” del Port que, té l’objectiu de descarbonitzar la infraestructura i fomentar l’ús d’energia verda.

Conesa ha explicat que per fomentar que les companyies apostin per fer aquest canvi en els vaixells el Port aplica una “fiscalitat verda” que consisteix a bonificar les companyies que tenen vaixells que consumeixen energia neta.

Batalla de xifres de contaminació

La contaminació generada pel Port de Barcelona i la necessitat de reduir-la fa temps que és sobre la taula. Tot i això, les dades són diferents segons qui les dona. L’Ajuntament atribueix a l’activitat vinculada al port i l’aeroport l’emissió de 12,9 milions de tones de CO2. En canvi, el Port acusa el consistori de manipular les dades i xifra en les emissions anuals en 315.000 tones.