En espera de com evoluciona la segona jornada de vaga dels pilots de Vueling, que aturen l’activitat per primera vegada en la història de la companyia, aquest dimecres la protesta no va tenir afectacions importants a l’aeroport de Barcelona-el Prat de Llobregat. Als mostradors de la companyia no es van formar cues i han estat pocs els usuaris que s’han queixat de la vaga. L’empresa informa dels vols cancel·lats en un llistat d’afectacions de la vaga.  Aquest dijous hi haurà 76 vols afectats.

Per als 4 dies d’aturada el Ministeri de Foment ha establert els serveis mínims següents:

  • Servei del 100 %: Canàries, Balears i vols que s’enlairin abans de les 0 h de dimecres 25 i amb arribada durant el període de vaga.
  • 51 %: rutes a la península Ibèrica on el transport alternatiu superi les cinc hores i rutes internacionals d’origen i amb destinació Espanya.
  • 30 %: rutes a la península Ibèrica on el transport alternatiu sigui inferior a cinc hores.

Segons el cap de la secció sindical del Sepla a Vueling, Juan Miguel Redondo, la primera jornada de vaga es va desenvolupar amb normalitat i es van complir els serveis mínims. Sobre les negociacions amb la companyia, Redondo assegura que divendres 20 d’abril van fer arribar una nova proposta a l’empresa que ha estat rebutjada i, per tant, els treballadors mantenen la vaga prevista per aquest dijous i pels dies 3 i 4 de maig.  Segons el sindicat, després de 10 anys Vueling ja és una companyia consolidada, amb 198 milions d’euros de beneficis i que reparteix dividends i, per tant, ha arribat el moment de negociar el conveni col·lectiu i d’equiparar els sous dels pilots al d’altres companyies aèries. De fet els pilots demanen un increment de sou del 30 %. Ara, l’empresa estaria disposada a revisar els sous dels copilots per equiparar-los als d’altres aerolínies que de mitjana són superiors. Una altra demanda dels treballadors és que la companyia faci créixer les bases espanyoles, com ho farà amb les bases estrangeres. Sobre aquesta qüestió Vueling ja ha dit que és la pròpia empresa qui decideix l’estratègia de creixement.

L’aerolínia defensa que han notificat les afectacions als clients

A través d’un comunicat Vueling afirma que el 86 % dels usuaris no es veuen afectats per la protesta, i que el 75 % poden volar en 24 hores respecte al seu horari original. Segons l’empresa, el servei d’atenció al client ja ha reprogramat els viatgers afectats a altres vols i han notificat els canvis a per correu electrònic i missatgeria mòbil. En cas de dubte, recomanen posar-se en contacte amb la companyia a través dels següents telèfons:

  • Des d’Espanya: 93 122 42 95
  • Des de França: 0 184 884 814
  • Des d’Itàlia: 0 694 801 256
  • Altres països: +34 931 220 055

Els usuaris tenen dret a una compensació econòmica

Tot i que la companyia Vueling s’hagi posat en contacte amb els usuaris afectats i els hagin reprogramat el vol, aquests tenen dret a rebre una compensació econòmica. Així ho estableix una sentència recent del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 17 d’abril passat on s’indica que una vaga del personal de navegació d’una aerolínia no l’eximeix d’indemnitzar als seus clients pels perjudicis que pugui haver-los ocasionat.

Segons Dan Miró, advocat de Acutavc (Associació de Consumidors i usuaris del Transport Aeri i Viatges Combinats), els usuaris tenen dret a rebre una compensació econòmica si se’ls ha modificat el vol en menys de 14 dies d’antelació, i sempre que no se’ls hagi facilitat un vol amb dues hores de diferència respecte del vol original. Aquesta compensació econòmica la poden reclamar encara que la companyia, en aquest cas Vueling, s’hagi posat en contacte amb ells i els hagi ofert alternatives. L’import econòmic dependrà de la distància del vol, per exemple, l’usuari rebrà 250 € si es un vol de fins a 1.500 km en línia recta, un 90 % dels que opera Vueling segons Miró, i de 400 € si és un vol de fins a 3.500 km de distància.