vaga transportistes i camions març 2022

La vaga de transportistes va començar el 14 de març i s’ha allargat gairebé tres setmanes, amb camions aturats completament. El sector reclama una millora de drets laborals i protesta contra l’increment de preus com el de la benzina. La vaga de transportistes va començar amb la convocatòria d’una única plataforma, però després van sumar-s’hi diverses patronals i camioners i les conseqüències de l’aturada s’han fet notar a la indústria i al Port de Barcelona, que està “a punt del col·lapse”.

Ara, els camioners han suspès temporalment la vaga de transportistes. T’expliquem tot el que se sap de la vaga de transportistes: qui ha convocat l’aturada, què reclamen exactament i quines són les conseqüències de l’aturada de camioners del març del 2022.

Vaga de transportistes i preus alts: últimes notícies

2 setmanes de vaga de transportistes

La vaga de transportistes va ser convocada per la Plataforma per la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional. Això vol dir que, en un inici, es tractava d’una acció convocada per aquesta patronal, la qual està integrada per diverses empreses petites i mitjanes de transport.

Ni els sindicats ni els treballadors van fer aleshores cap convocatòria de vaga. Ara bé, amb el pas dels dies més patronals i transportistes van sumar-se a l’aturada, en considerar “insuficients” les mesures anunciades pel Govern espanyol. Dies després, el Govern espanyol i el Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC) van arribar de matinada a un acord que inclou una rebaixa de 20 cèntims per litre de gasolina, mesura anunciada després pel president del Govern espanyol, Pedro Sánchez.

En un inici, el vicepresident del govern de Catalunya, Jordi Puigneró, va fer una “crida a la calma” i va assegurar que “no hi ha cap vaga de transportistes convocada”. Ara bé, l’aturada va anar rebent més suports fins ara, que s’h adesconvocat.

Què reclamen amb la vaga de camions?

La vaga de transportistes nacional i indefinida va començar el 14 de març i va finalitzar el dissabte, 2 d’abril. Es tractava d’una aturada de camions amb la qual els convocants denunciaven les “condicions laborals inadmissibles” del sector i la “impossibilitat” de prestar serveis sense tenir pèrdues. Això, després de l’increment de preus com el de la benzina o la llum.

Hi ha risc de desabastiment als supermercats?

Un àudio que va circular el 13 de març per les xarxes socials va posar en alerta la ciutadania. Aleshores, s’alertava d’una vaga de transportistes indefinida i s’animava a omplir el dipòsit del cotxe i la nevera abans de l’inici de l’aturada. L’autor de l’àudio va fer una crida a comprar menjar i begudes als supermercats davant d’un risc imminent de desabastiment, tant per la vaga de transportistes com per les conseqüències de la guerra d’Ucraïna.

Això va provocar una allau de compres als supermercats per por. Les patronals catalana i espanyola del transport, però, van desmentir l’àudio i van assegurar que l’abastiment està garantit. Dies després, però, empreses com Danone han anunciat que pararan l’activitat si la vaga de transportistes es manté 24 hores més. A més, piquets informatius han impedit l’accés de camions al Port de Barcelona. En qualsevol cas, el Govern espanyol ja permet limitar la compra de productes als comerços per evitar desabastiments.