Els 20 informadors de l'Ajuntament dediquen la jornada a explicar els detalls de la nova ordenança. L'objectiu és que els propietaris de les més de 4.500 terrasses de la ciutat la coneguin bé per poder començar a ajustar-se als requeriments. La norma preveu, entre altres coses, que les terrasses només puguin ocupar el 50% de l'amplada de la vorera i unifica els horaris a tota la ciutat. ALBERT CIVIT, gerent adjunt d'Urbanisme d'Hàbitat Urbà "17 normatives diferents com hi havia hagut fins ara, havien produït un cert desordre. La paraula clar és endreçar una mica tot això, sent respectuosos amb l'espai públic i amb la gent que té les terrasses" Hi ha, però, 30 enclavaments que per la seva singularitat tindran un tractament específic. L'Ajuntament ja està treballant en la creació de la comissió tècnica que s'encarregarà d'avaluar-los. La campanya informativa ha començat aquesta setmana i s'allargarà durant un mes. Els informadors, repartits per tots els districtes, aprofiten la visita als locals per renovar la cèdula de cessió temporal de l'espai públic. La segona onada de visites es farà després de Setmana Santa. No serà fins passat l'estiu quan se'n faci la tercera. Serà aleshores quan s'obriran expedients sancionadors als establiments que no compleixin la normativa.

La campanya va començar a principis d’aquesta setmana i s’allargarà durant tot el mes. Els informadors, prop d’una vintena, visiten els establiments personalment, i els entreguen el fullet informatiu que l’Ajuntament ha elaborat i en el qual s’explica la normativa. S’encarreguen de detectar les possibles irregularitats i resoldre els possibles dubtes dels propietaris.

L’objectiu de l’ordenança, que el Plenari va aprovar el 20 de desembre passat, és regular, ordenar i delimitar la instal·lació de les terrasses a l’espai públic. Es calcula que a tota la ciutat n’hi ha 4.574. Durant la campanya, que s’allargarà fins després de l’estiu, els informadors aprofiten per renovar la cèdula de cessió temporal de l’espai públic dels establiments.

Segons l’Ajuntament, actualment hi ha 280 terrasses que encara no han renovat la llicència per a 2014. Els propietaris disposaran de 10 dies per resoldre el deute tributari un cop se’ls hagi informat dels incompliments. Després de Setmana Santa, el pla preveu una segona onada de visites a tots els establiments. Serà per verificar que els titulars s’han ajustat als requeriments que se’ls ha fet. Després de l’estiu es preveu una tercera ronda de visites, en què ja s’obriran expedients sancionadors en aquells casos en què es continuï infringint la normativa.

La retirada d’elements no autoritzats per millorar l’accessibilitat dels carrers i places és el primer objectiu de la campanya informativa. Alguns exemples d’elements no permesos són tenir més d’un faristol o pissarra, elements adossats a la façana, com ara bótes de vi, així com la presència de mobiliari auxiliar o mampares laterals.

Es vol garantir així que no s’ocupi el 50% de la vorera i s’afavoreixi la convivència amb els vianants. També es pretén assegurar que es compleixen alguns dels criteris que demanen entitats com l’ONCE i que vetllen per garantir el pas de cadires de rodes o persones invidents pels espais públics de la ciutat. La feina dels informadors complementa la feta fins ara, que havia permès a finals de gener revisar ja 500 terrasses.